Gert Ysebaert, CEO Mediahuis, over de Mediahuis Academie

Het was Gert Ysebaert zelf die, nu zo'n jaar geleden, de Academie op gang schopte tijdens een open sessie samen met Peter Hinsen. De boodschap die hij toen bracht, was duidelijk: “We moeten durven springen.” Een jaar later geeft hij aan dat we de start niet gemist hebben, maar “het zal nog een stuk sneller en intenser moeten.”
#

Gert Ysebaert, CEO Mediahuis, over de Mediahuis Academie

“Het evolueert eigenlijk nog sneller dan ik dacht”

Gert Ysebaert: “Mediahuis bestaat nu een drietal jaar. We zijn rendabel en hebben een aantal mooie successen geboekt, maar we moeten nu verder de toekomst voorbereiden. Via de Academie willen we duidelijk maken dat dat iets is dat we met zijn allen moeten doen. We kiezen er bewust voor – en ik ben ervan overtuigd dat het de enige juiste keuze is – om iedereen mee te nemen in de veranderingen die op ons afkomen. Je kan je niet meer veroorloven om alleen bezig te zijn met de job binnen de afdeling. Dat blijft uiteraard de focus van elke medewerker, maar de meerwaarde zit daar waar iemand op een redactie ook begrijpt hoe de advertentiewereld functioneert en hoe die verandert – en omgekeerd.”

Er is niet één oplossing over hoe we moeten reageren en we moeten op verschillende manieren antwoorden op de uitdagingen. Belangrijk is wel dat de richting dezelfde is. Iedereen in het bedrijf moet niet alleen die richting kennen, maar ook vertrouwen hebben in die richting en beseffen waarom we die richting nemen.”

“Ik heb altijd voor ogen gehouden dat de Academie drie doelen heeft. Ten eerste sensibiliseren: iedereen de ogen openen en bewust maken van de grote veranderingen die er gaande zijn. Ten tweede leren, informeren, mensen up-to-date en up-to-speed brengen. En ten derde verbinden en delen over de merken en afdelingen heen.”

Verwacht je van mensen dat ze actief mee nadenken over wat mogelijke antwoorden kunnen zijn?


“Absoluut. De Academie is zeker geen eenrichtingsverkeer. Dat is niet de manier waarop wij als bedrijf willen werken. Er is heel veel informatie, kennis, ervaring in het bedrijf. Mensen leren voortdurend bij, gaan in andere bedrijven kijken, gaan naar seminaries, congressen, lezen artikels en boeken... Er zijn héél veel mensen mee bezig en de Academie moet ervoor zorgen dat die informatie beschikbaar is voor de collega's, dat kennis gedeeld wordt en dat mensen er iets kunnen uithalen om waar zij mee bezig zijn nog beter te kunnen doen.”

“We hebben daar al een paar mooie voorbeelden van gezien. Bij de start van de Academie hadden we bijvoorbeeld zowel interne als externe mensen. Een aantal van onze Academie-cafés waren ook zo opgezet. Een van de eerste, over virtual reality, was een idee dat van onderuit kwam. En eigenlijk is dat nog meer de bedoeling. We zullen externe mensen aantrekken om aan te vullen wanneer we intern nog niet over de juiste kennis beschikken, maar er zit al heel veel kennis in huis. Laat ons de Academie gebruiken om die te delen, en laat het ook een opportuniteit zijn zodat mensen zich eens kunnen tonen. Het kan alleen maar lukken als het gedragen en gevoed worden door de organisatie.”

Zijn er inzichten of ontdekkingen die je zelf al gedaan hebt gedurende de Academie?


“Wat bij mij heel sterk is blijven hangen, is dat we als bedrijf nog meer onze klant, die door de digitalisering meer dan ooit controle heeft, centraal moeten zetten. Het gaat daarbij zowel om de mediagebruiker als de adverteerder. Ook die heeft heel wat meer mogelijkheden dan voordien en kan eigenlijk ook zonder ons. Dat is toch ooit anders geweest...” “Bij elke sessie die ik gevolgd heb – en dat zijn er ondertussen toch al heel wat – kwam ik ook terug met het gevoel 'verdorie, het evolueert eigenlijk nog sneller dan ik dacht'. We zitten in een continu proces waarbij de volgende stappen nog sneller zullen gezet worden dan vandaag. We zullen de nodige snelheid pas halen wanneer we snel kleine stapjes zetten, veeleer dan grote stappen die we lang voorbereiden. Dat is een proces waar we door moeten. We zitten in een sterke beweging en we zijn goed bezig. Alleen gaat het zo snel dat het niet volstaat hoe we het vandaag doen. Het zal nog een stuk sneller en intenser moeten.”

Hoe kan je het nog sneller laten gaan?


“Ik denk dat het bewustzijn over de noodzaak om ons aan te passen bij de mensen groot genoeg is. We hebben het op gang gebracht, en nu komt het er op aan om het nog veel meer te faciliteren. De informatie moet gedeeld worden, we moeten de tools ter beschikking stellen. Heel veel initiatieven die van onderuit genomen worden, moeten we faciliteren.”

“Een stap die we nu moeten en zullen zetten, is om ook in Nederland de Academie te introduceren. Er is al heel wat uitwisseling tussen België en Nederland, maar de Academie uitbouwen als een koepel boven de twee landen is nog wel een van de volgende ambities die ik graag zou gerealiseerd zou zien.”

Zijn er andere werven die ons klaarstomen voor de toekomst?


“Een belangrijke werf die ik nog zie, is wat er staat te gebeuren rond het nieuwe werken – al vind ik dat niet de beste omschrijving. Het gaat over hoe technologie ons kan helpen om efficiënter te gaan werken, dat we op het juiste moment met de juiste dingen bezig zijn. Die efficiëntie zouden we moeten kunnen inzetten om enerzijds de mensen wat meer ruimte te geven om wat verder te kunnen denken en wat ruimer bezig te zijn, maar misschien ook de work-life balance op orde brengen – dat is ook belangrijk.”

“Maar ook dat het de kans geeft om op een goede manier te delen met elkaar. Iedereen werkt in een bepaalde afdeling, voor een bepaald merk, heeft een baas en collega's, maar meer dan ooit wordt het belangrijk dat je samenwerkt met anderen in het bedrijf, in de eigen afdeling, maar ook met mensen op andere locaties, in een ander land. Die samenwerking wordt heel belangrijk. Om dat goed te laten verlopen en te faciliteren, heb je de juiste tools nodig.”

18 oktober 2016
Anderen bekeken ook