Gemiddelde ochtendspits 6 km langer

Lijken die files ’s morgens steeds langer? Wel, je verbeeldt het je niet.

6 september 2016

Delen

Ochtendspits

De avondspits is over het algemeen hetzelfde gebleven met files van gemiddeld 105 kilometer. De ochtendfiles daarentegen zijn met zo’n 6 kilometer gegroeid. De ochtendspits veroorzaakt ondertussen gemiddeld zo’n 149 kilometer file.

De filedruk op de Vlaamse snelwegen zou dit jaar met zo’n 2% à 4% toegenomen zijn.

Brussel en Antwerpen

Vooral Antwerpen en Brussel doen het filegemiddelde stijgen. Zo zouden de Antwerpse en Brusselse ring samen verantwoordelijk zijn voor zo’n 54% van de files tijdens de avondspits. Niet moeilijk met het aantal voertuigen dat daar dagelijks passeert.

Tussen Antwerpen-Oost en Antwerpen-Berchem alleen al rijden er zo’n 138.000 auto’s en vrachtwagens in elke richting dagelijks heen en weer. De Kennedytunnel wordt dagdagelijks gemiddeld door 79.000 voertuigen doorkruist. In Brussel zorgen vooral de zone Zaventem-Machelen en het traject tussen het UZ Jette en Wemmel voor vertragingen. Zij mogen dagelijks op de passage van zo’n 101.500 auto’s en vrachtwagens rekenen.

Weekplanning

De zwaarste ochtendspits is trouwens niet exclusief voor maandag voorbehouden, deze zet zich voort op dinsdag. Het begin van de week zorgt ’s ochtends dus voor hinder op de wegen. Het wordt een beetje gecompenseerd door het feit dat op maandag de avondspits het kleinst is. Die avondspits neemt alleen maar meer toe tegen het einde van de week, met een piekpunt op vrijdagavond uiteraard.

Iedereen die dit traject dus niet kan vermijden, wensen we goede moed.

(sjv) – Bron: Express Business 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.