Fitnessketen belooft betere conditie zonder zweten

“Het is vandaag een heuse trend: aantonen hoe weinig je aan sport moet doen om er toch de voordelen van te plukken.” (Peter Herpel, inspanningsfysioloog van de KU Leuven)

Het fitnessconcept fit20, dat een fitter en energieker lichaam belooft met slechts 20 minuten training per week, werd vorig jaar ook gelanceerd in België. Ideaal voor al wie het druk heeft, zo lijkt het wel. Jobat ging een kijkje nemen in de studio in Kraainem en stelde zich de vraag: kan je in twintig minuten en zonder zweten echt fit worden?

Van de vier Fit20-vestigingen in ons land zijn er drie in het Brusselse. “Fit20 is gebaseerd op high intensity training”, legt Mike Dierinck van Fit20 uit. Het doel is om je lichaam op korte tijd tot het uiterste te drijven. Doordat je spieren de inspanning net niet aankunnen, zullen ze versterken en zal je algemene conditie verbeteren. Een sessie bij Fit20 duurt 20 minuten – vandaar de naam – en gebruikt zes van de acht fitnesstoestellen in de studio. Een persoonlijke trainer houdt in de gaten te houden of je de oefeningen wel correct uitvoert, en stelt vast wanneer je aan je persoonlijke grens komt. Hij zal je dan aanmoedigen om nog even vol te houden tot er een 'tijdelijk spierfalen' optreedt.

Het idee is dat je lichaam hierdoor een signaal krijgt om de belaste spieren te versterken. Het duurt vijf tot zes dagen voor de spieren volledig hersteld zijn, en dat is de reden waarom je maar één keer per week gaat trainen. Tussendoor mag je wel andere sporten beoefenen waarbij dezelfde spieren niet zwaar belast worden. "Wie aan competitiesport doet, raad ik wel af om de dag voor een match te komen trainen", zegt Mike Dierinck.

Trainen op 17 graden

Via een app houdt je trainer je persoonlijke gegevens bij, zodat hij weet hoe hij de toestellen moet instellen. De resultaten van elke oefening geeft hij meteen in. Zo wordt je progressie in kaart gebracht. "Na een paar trainingen word je krachtiger en gaat je uithoudingsvermogen vooruit – je kan dezelfde oefening langer volhouden," stelt Mike. "Veel mensen krijgen na een paar maanden ook zin om een andere sport erbij te doen, en ze gaan ook meer op hun voeding letten." Fit20 is echter niet bedoeld om af te slanken, of om spiermassa te kweken. Voor dat laatste is high volume training in een klassiek fitnesscenter nodig, weet Mike Dierinck.

Uniek aan Fit20 is ook dat de studio gekoeld wordt tot 17 graden. Daardoor, en doordat je de oefeningen traag uitvoert, ga je niet zweten. Je hoeft je dus niet om te kleden of na afloop te douchen, zodat je ook tijdens een middagpauze kunt trainen.

Tot de grens

Ann (60) is zelfstandig ondernemer en komt sinds september op vrijdagmiddag bij Fit20 trainen. "Ik deed eigenlijk niets meer van sport, en zocht een manier om aan mijn conditie te werken. Ik heb vroeger nog wel aan fitness gedaan, en daar is de verleiding groot om te stoppen als het lastig wordt. Hier kan dat niet; je persoonlijke begeleider moedigt je aan en zal je net wat verder pushen. Hij stelt ook de gewichten in, je kan er dus niet mee foefelen."

Ann merkte al snel dat haar conditie erop vooruitging. "Soms laat Mike me trainen met de gewichten van in het begin, en dan merk ik dat het nu veel makkelijker gaat", stelt ze. “Mike laat me zelf ook een paar oefeningen proberen. Het lastigste vind ik dat je ze heel traag moet uitvoeren. Ik heb onbewust de neiging om snel door te duwen. Maar dat is dus niet de bedoeling. Wanneer ik na de vijfde leg press het gevoel heb dat ik aan mijn limiet zit, laat Mike me nog tien seconden volhouden. Wanneer ik van het toestel stap, lijkt het of mijn voorste dijspieren in brand staan. Maar dat gevoel verdwijnt na een paar seconden. De dag na een sessie zal je wel merken dat je getraind hebt, maar je zal geen spierpijn hebben, zo verzekert de trainer me.”

Kan het echt?

Fit in twintig minuten zonder te zweten, kan dat? Niet echt, meent inspanningsfysioloog Peter Herpel van de KU Leuven. "Het is vandaag een heuse trend: aantonen hoe weinig je aan sport moet doen om er toch de voordelen van te plukken”, stelt Peter Herpel. “Onlangs claimde een studie dat het met één minuut per dag ook al lukt. Maar dat is bedrieglijk, in de zin dat die studies gebaseerd zijn op mensen die een heel slechte conditie hebben. Als je die gedurende een paar weken of maanden korte sessies laat volgen, is het normaal dat ze in het begin veel vooruitgang maken.”

Wie zijn conditie op lange termijn wil verbeteren, houdt zich volgens Herpel beter aan de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie en de American Heart Association. En dat is andere koek: minstens vijf keer per week een half uur inspanning met lage intensiteit, zoals wandelen of joggen; plus twee of drie keer per week 20 minuten inspanning met hoge intensiteit. Wil je problemen zoals lage rugpijn of vallen op hoge leeftijd vermijden, doe je ook best krachttraining en coördinatieoefeningen.

Toch staat Peter Herpel niet negatief tegenover de huidige fitnessrage. “Als ik zie hoe de jeugd steeds meer een zittend bestaan leidt en verslaafd is aan beeldschermen, ben ik voor elk initiatief dat de fysieke activiteit stimuleert. Als fitnesscentra daarin beter slagen dan sportclubs, dan juich ik dat toe. Maar geloof niet dat je gezond leeft als je drie keer per week een minuutje gaat oefenen."

(ed) – Meer info: Fit20.be  

Meer info over Ontspanning , Gezondheid

31/05/2016