Financiële sector zoekt nieuw type profielen

“In 2016 staat digitalisering voorop in de financiële sector.” (Sofie Meyers, consultant bij Capco)

De nood aan hogere productiviteit, toenemende concurrentie en kostendaling zet de werknemers in de financiële instellingen onder druk. En dat alles onder een vlaag van digitalisering. “We gaan er de komende jaren een daling van het aantal werknemers zien. Maar de eindbalans is niet supernegatief.”

We halen onze trends in de financiële sector voor 2016 uit de zogenaamde ‘No Sleep’-survey die de redactie van Jobat kon inkijken. Dit jaarlijks onderzoek, voor de vijfde maal op rij uitgevoerd door Capco, polst in de Benelux bij (senior) managers in deelsectoren als retail- en corporate banking, betalingen, kredietverlening en vermogensbeheer. Voor het onderzoek werden een honderdtal respondenten ondervraagd.

1. Banken worden IT-bedrijven

Nu het hoogtepunt van de financiële crisis al enkele jaren achter ons ligt, ook al zijn de gevolgen nog steeds voelbaar, dienen zich voor financiële instellingen nieuwe uitdagingen aan. “Was vorig jaar de nieuwe opgelegde regulering nog de belangrijkste prioriteit voor deze sector, dan liggen de kaarten nu anders”, vertelt Sofie Meyers, consultant bij Capco. “Regulering blijft belangrijk maar in 2016 staat digitalisering voorop. Ook het vervangen van de bestaande en vaak oude IT-systemen is een prioriteit.”

In tegenstelling tot andere industrieën, zoals de muziek-, reis- of retailsector, zijn banken over het algemeen nog gespaard gebleven van grote digitale concurrentie. “De regulering heeft hen wat dat betreft er ook wat van afgeweerd. Je start in ons land bijvoorbeeld niet zomaar een bank”, aldus Jeroen Dossche, partner bij Capco. In andere landen ziet dit er anders uit. “In het Verenigd Koninkrijk promoot de regulator concurrentie. Daar kan een retailketen als Tesco een volwaardige bank worden. Hier is dat minder evident”, aldus Jeroen Dossche.

Ondanks deze vaststelling trekken Belgische banken wel meer de digitale kaart. Ze gaan bijvoorbeeld allianties aan met startende fintech-bedrijven. “Ze zullen sneller en dynamischer moeten worden, maar tegelijk hun bestaande en traditionele klanten moeten blijven bedienen”, aldus Dossche. Vandaar dat veel digitale projecten bij financiële instellingen eerder losstaand gebeuren. Een goed voorbeeld daarvan is het digitale initiatief Hello Bank, dat naast de bestaande BNP Parisbas Fortis bank is ontstaan.

2. Sector zoekt gretig naar digitale profielen

De prioriteit rond digitalisering heeft impact op het personeelsbestand. “Deze twee zijn erg nauw aan mekaar verbonden. Als de financiële sector nog meer inzet op digitalisering moeten ze er ook de aangepaste profielen voor hebben of die profielen zoeken”, benadrukt Sofie Meyers.

Op dit vlak zijn er drie grote expertises die financiële instellingen nodig hebben de komende maanden en jaren. Enerzijds is alles wat met data en data-analyse te maken heeft. Anderzijds is data security erg belangrijk, en zal dat in de toekomst alleen maar toenemen. “En ten derde zie ik ook profielen die zich specialiseren in de interactie met de klant. Profielen die goed begrijpen hoe bijvoorbeeld een woonkrediet in mekaar zit en hoe ze dit moeten aanbieden aan de klant, maar dit dan op een digitale manier. Inzicht in de zogenaamde customer journey is hierbij erg belangrijk”, aldus Dossche. “Het verbeteren van de klantenervaring wordt cruciaal voor een financiële instelling.”

3. Meer doen met minder mensen

In bestaande diensten van financiële instellingen wordt vaak verder gerationaliseerd en bespaard. “Er zullen minder lokale kantoren nodig zijn. En ook het aantal operationele diensten zal verder afgebouwd worden. Sommige zullen uitbesteed worden via een nearshore-formule naar andere landen”, vertelt Dossche. De productiviteit van de medewerkers wordt op operationeel vlak het belangrijkste streven.

De gevolgen voor het personeelsbestand zijn duidelijk. Financiële instellingen hebben nood aan andere profielen. “De uitdaging voor de banken is ook om deze nieuwe profielen te vinden. Is het voor een getalenteerde en jonge afgestudeerde IT’er wel interessant om voor een bank te gaan werken? Je kunt je afvragen of ze niet liever bij Google of Microsoft aan de slag willen.”

De bestaande profielen binnen banken blijken in de praktijk moeilijk te herscholen naar digitale expertise. Bij een aantal zal dit gebeuren. Er komen heel wat nieuwe mensen bij, maar er zullen waarschijnlijk nog meer bestaande medewerkers moeten afvloeien. Al zullen banken wel trachten om dit zo pijnloos mogelijk te doen, meent Dossche. “De balans is niet supernegatief. Maar we zullen wel een daling van het aantal werknemers zien de komende jaren in de financiële sector.”

Prioriteiten in digital banking

Prioriteiten 2015 in digitale banking
(wv)

Meer info over Welke job past bij mij? , Waar vind ik jobs? , Diploma's , ICT , Jobs met toekomst

05/02/2016