Filevrije wegen zijn lokaas voor werknemers

“In West-Vlaanderen willen bedrijven zakendoen met andere West-Vlamingen.” (Joël Stockmans, algemeen directeur van Flexpoint)

De stad Oostende start vandaag een mediacampagne om bedrijven en werknemers naar de kust te lokken. Een belangrijke troef die daarbij wordt uitgespeeld, is de mobiliteit. Oostende, maar zeker ook de rest van West-Vlaanderen, heeft op dat vlak een groot voordeel. Filevrije wegen zijn het nieuwe wapen in de strijd om getalenteerde medewerkers.

Heel recente cijfers bevestigen dat mobiliteit steeds meer een ‘issue’ is bij de keuze van een werkgever. Zonder tijdverlies en stress de verplaatsing kunnen maken, is vaak van doorslaggevend belang. Mensen zijn alsmaar minder bereid om lang in de auto naar het werk te zitten en uren aan ‘qualitytime’ met de familie te moeten missen door ellenlange files. Dat is een duidelijke trend.

Dichter bij het werk

De zopas bekendgemaakte mobiliteitsbarometer van HR-dienstverlener Acerta is duidelijk: de gemiddelde afstand tussen woon- en werkplaats is opnieuw kleiner geworden. Werknemers leggen vandaag 18,6 kilometer af en willen dus alsmaar dichter bij huis aan de slag. Een logisch gevolg van die verdichting, is dat de verplaatsing vaker met de fiets wordt gedaan. Vorig jaar werd er 13,1 procent meer van en naar het werk gefietst dan in 2015. In totaal gebruikt nu een vijfde van de werknemers af en toe de tweewieler om de kost te gaan verdienen.

Dirk Wijns, director bij Acerta Consult, kent de verklaring: “De stijgende verkeerscongestie door structurele files stimuleert werknemers om andere oplossingen te zoeken dan de wagen. De fiets is vaak extra voordelig doordat de werknemer een fietsvergoeding krijgt. Hij arriveert dan ook minder gestresseerd op het werk, aangezien het drukke verkeer vermeden wordt. Daarenboven zorgt de intrede van de elektrische fiets ervoor dat langere afstanden afgelegd kunnen worden zonder al te veel inspanningen. Werkgevers die hierin meegaan, hebben duidelijk een streepje voor”, aldus Dirk Wijns, die daarmee de argumenten onderschrijft om in filevrije regio’s zoals West-Vlaanderen nieuwe vestigingen op te starten.

Tevreden

Mides, een ingenieursbureau uit Roeselare, kent de problematiek. “We zijn ambitieus en willen ons werkdomein uitbreiden naar heel Vlaanderen”, zegt CEO Koenraad Stockman. “Daar moeten we permanent goede medewerkers voor rekruteren, wat niet evident is in knelpuntberoepen, zoals ingenieur. Om onszelf als aantrekkelijke werkgever op te stellen, moeten we de reistijd en de afstand die onze ingenieurs afleggen tussen hun woonplaats en de klanten, kunnen beperken. Hier in West-Vlaanderen valt dat nogal mee, maar eens je vanuit deze streek over de as Brussel-Antwerpen moet, moet je dagelijks enkele uren van files incalculeren. Vandaar dat wij gekozen hebben om lokale teams op te zetten.

Na de opstart van enkele lokale kantoren en een gerichte overname in de Kempen en Limburg werkt Mides op die locaties met mensen uit de streek. “Hierdoor trekken we het serviceniveau naar onze plaatselijke klanten op, verhoogt de efficiëntie voor ons als bedrijf en houden we onze werknemers tevreden”, vertelt Stockman. “Wij begrijpen dus heel goed dat het voor bedrijven buiten West-Vlaanderen interessant is om hier een eigen vestiging op te starten en zo het comfort te verhogen voor de medewerkers die hier actief zijn.”

Link met Frankrijk

Flexpoint is een uitzendbureau van Limburgse origine dat bewust gekozen heeft voor een extra vestiging in Oostende. “Om hier voet aan de grond te krijgen, is het belangrijk om met lokale mensen te werken”, zegt algemeen directeur Joël Stockmans. “In West-Vlaanderen willen bedrijven zakendoen met andere West-Vlamingen. Ze moeten dezelfde taal spreken om een vertrouwensrelatie op te bouwen. Dat geldt evenzeer voor de uitzendkrachten die we aan de kust rekruteren. Ook al kunnen er veel formaliteiten via telefoon en e-mail worden vervuld, het is onmogelijk om een goede ‘match’ te maken zonder lokale aanwezigheid.”

Stockmans bevestigt dat het Flexpoint-kantoor in West-Vlaanderen inspeelt op de mobiliteitsproblematiek. “De work-life balance van onze mensen is belangrijk. Willen we in de regio groeien, dan moeten we sterke mensen rekruteren die kort bij hun werkplek wonen. West-Vlaanderen heeft, net als Limburg, door de beperkte files een grote troef.” Flexpoint sluit bijkomende kantoren in de regio niet uit. “We zien dat de arbeidsmarkt aan de kust grotendeels is opgedroogd”, aldus de directeur. “We zijn voor de rekrutering van nieuwe uitzendkrachten verplicht om in Wallonië en Noord-Frankrijk te speuren. Vandaar dat we in zuidelijk West-Vlaanderen perfect tweetalige medewerkers goed kunnen gebruiken.”

(km) 

Meer info over Woon-werk & reisvergoeding , Evenwicht werk-privé , In de file

18/04/2017