Facebooken op het werk kost 7.560 euro per werknemer

E-mailen op het werk maakt ons onbeleefder. Maar ook door sociale netwerken en smartphones worden we met z’n allen onproductiever en brutaler.

Door werkonderbrekingen worden we onbeleefder en minder productief. De moderne communicatietechnologie is hiervan de belangrijkste oorzaak: 60 procent van die onderbrekingen wordt veroorzaakt door nieuwe snufjes zoals e-mail, sociale netwerken, sms’en en instant messaging zoals Twitter.

Dat is de conclusie van een onderzoek van het bedrijf Harmon.ie, een provider van e-mailsoftware.

7.560 euro productiviteitsverlies per werknemer

De digitale snufjes zijn stilaan helemaal verweven met ons privé- en professioneel leven. Problematisch is dat die afleiding ook een negatieve impact heeft op de kwaliteit en de kwantiteit van het geleverde werk, én zelfs op de klantenrelaties. "Een op drie medewerkers geeft toe dat onderbrekingen het werk moeilijker maken, en een op vier zegt dat deze afleidingen ervoor zorgen dat er geen tijd meer is voor creatief of diepgaand denken", stipt Harmon.ie aan.

Nog enkele frappante cijfers:

  • 45 % van de werknemers geeft aan maximum 15 minuten aan één stuk te kunnen doorwerken zonder onderbroken te worden
  • 53 % zegt elke dag door die afleidingen minstens één uur te verliezen
 

Het jaarlijks verlies aan productiviteit door digitale onderbrekingen is volgens het rapport zo’n 7.560 euro per werknemer.

Onbeleefderik!

E-mail, sociale netwerken, sms’en, Twitter en smartphones maken ons ook minder beleefd.

  • Twee op de drie ondervraagden geeft toe dat ze een groepsvergadering zouden onderbreken om digitaal met iemand anders te communiceren
  • Volgens Harmon.ie is email de grootste bedreiging voor beleefdheid op de werkvloer: 48 % van de respondenten zou een groepsvergadering onderbreken om een e-mail te versturen. Voor een mobiel telefoongesprek (35 %) en het en het updaten van een sociaal netwerk (12 %) zouden ze dat minder snel doen
  • 85 % van de medewerkers wil zijn gsm alleen afzetten als de baas daar uitdrukkelijk om vraagt
  • 63 % zou zijn mobiele telefoon alleen uitschakelen tijdens een persoonlijk gesprek
 

(mr) - Bron: www.express.be en webmagazine Silicon.com  

Meer info over Sociale media , E-mail

03/06/2011