Europese werknemers vinden succes werkgever belangrijk

succes (jvc)

Uit een onderzoek van softwarebedrijf Mindjet bij meer dan 4.000 werknemers in Groot-Brittanië, Zweden en Nederland, blijkt dat meer dan de helft van de Europese werknemers het belangrijk vindt om mee het succes van hun werkgever te bevorderen.

Echter: veel werknemers worden afgeremd door een gebrek aan middelen, ondersteuning van de leidinggevenden en communicatie die te wensen overlaat. Volgens de onderzoekers moeten bedrijven hun personeel meer engageren om ook in financiële moeilijke tijden hun motivatie te behouden.

Motivatie

47 procent van de Britse werknemers zegt een rechtstreekse impact te hebben op het succes van hun werkgever. In Nederland en Zweden bedraagt dat percentage respectievelijk 53 en 56 procent. 19 procent van de ondervraagden geeft toe dat ze zich onvoldoende gemotiveerd voelen om zich optimaal in te zetten voor het bedrijf.

Ook zegt bijna een derde van de managers dat de efficiëntie van hun teams moet verbeteren. Toch blijft het volgens hen moeilijk om hun mensen te motiveren. 27 procent van de bevraagde werknemers beweert dat ze zich gestresst voelen door gebrekkige ondersteuning en slechte communicatie. "Nochtans is gemotiveerd en geëngageerd personeel de kern van het succes van bedrijven," aldus Nelson Phillips, professor organisatiegedrag aan het Imperial College London.

Moeilijke periode overbruggen

Phillips zegt dat dit zeker geldt in een periode van moeilijke economische omstandigheden. Spijtig genoeg dreigt de motivatie van de werknemers uitgehold te worden door kostenbesparingen en andere negatieve invloeden. Het komt er voor de managers dus op neer om een positief doel te formuleren voor hun medewerkers, zodat de moeilijke periode kan overbrugd worden.

(jn) – Bron: Express.be 

Meer info over Teamwork

05/02/2013