Emojis veroveren de werkvloer

In een tijd waar communicatie zich grotendeels afspeelt op sociale media, via mail of sms, is het gebruik van emoticons nog amper weg te denken. Bij een gebrek aan zichtbare intonatie die de tone-of-voice weergeeft, kan een klein hulpmiddel als een smiley een cruciaal verschil maken.

Emoticons en emojis vrolijken steeds vaker mails en berichten op, zeker via sociale media, maar het wordt net zo goed in werkgerelateerde e-mails minder geschuwd.

Millennials

Deze evolutie komt er vooral dankzij de integratie van millennials. De generatie die opgroeide met chat, sms en sociale media, en hier hun communicatiegewoontes aan hebben aangepast. Voor hen is de emoticon of emoji de perfecte manier om een bericht extra kracht te geven, intonatie over te brengen, sarcasme aan te duiden of om een bericht minder hard te laten klinken. Het is het perfecte hulpmiddel om misverstanden te voorkomen.

Peer-to-peer

Toch wordt het gebruik van emoticons nog vooral toegepast in communicatie naar collega’s die op ongeveer hetzelfde ‘niveau’ tewerkgesteld staan. Naar een leidinggevende zal men minder snel een emoji sturen. Zeker als het om een formele relatie gaat.

Dr. Joseph Barber, directeur van het carrièrecentrum van de University of Pennsylvania, vindt dit niet meer dan normaal. “Je kleedt je ook naar de baan die je wilt. Wil je manager worden, dan kleed je je over het algemeen formeler. Hetzelfde geldt voor de wijze waarop je communiceert. Nodig je een collega uit voor een lunch, dan kan het gebruik van emojis wel weer nuttig zijn.”

Face-to-face

We moeten het belang van face-to-face contact echter zeker niet onderschatten. Des te meer in het geval van moeilijke of gevoelige boodschappen. Sommige dingen kunnen zelfs emoticons niet vatten.

(sjv) – Bron: Hrsquare.be 

Meer info over Collega's , Teamwork

25/01/2016