'Een urban planner maakt de buurt leefbaar'

"Kritiek is snel gegeven vandaag, en dus betrekken we de omwonenden vanaf de ontwerpfase bij onze projecten.” (Evelien Vanderlinden, urban planner bij Matexi)

Urban planner. De job van Evelien Vanderlinden bij Matexi spreekt tot de verbeelding. Urban planners bouwen niet, ze ontwerpen. "Wij maken buurten leefbaar, rekening houdend met de wensen van de bewoners."

Evelien Vanderlinden belandde bij Matexi na haar studies ruimtelijke ordening en stedenbouw. "Matexi heeft al meer dan twintig jaar een afdeling die zich bezighoudt met ruimtelijke ordening. De laatste jaren is dat team flink gegroeid. Momenteel zijn we met elf collega's."

Als urban planner buigt Evelien zich over de structuur van een buurt. "Het verschil met een architect is dat die zich op één gebouw focust en daarbij naar alle details kijkt. Ik ben bezig met het grotere plaatje, met de verhouding van de gebouwen onderling. Met het creëren van een buurt die de interactie tussen mensen stimuleert."

Bestaande natuurlijke elementen vormen de basis van het ontwerp. Die worden in kaart gebracht en vervolgens onderzoekt een urban planner waar de huizen best staan, wat de beste locatie voor parken en pleinen is, hoe die afgewerkt moeten worden enzovoort. Evelien doet dat voor projecten van buurtontwikkelaar Matexi.

Bomen en grachten

"Een bomenrij kan een waardevol element zijn om vorm te geven aan een buurt. Maar we betrekken inderdaad ook zoveel mogelijk stakeholders. Vroeger was de overheid zowat onze enige partner. Sociale media hebben daar verandering in gebracht. Kritiek is snel gegeven vandaag, en dus betrekken we de omwonenden vanaf de ontwerpfase bij onze projecten. Zo is de kans groter dat iedereen op dezelfde lijn zit."

"De meeste projecten zijn een samenwerking tussen ontwikkelaars en lokale overheden. Zo werk ik momenteel aan de ontwikkeling van een gebied in Wommelgem. Ik ben ook bezig met een project rond collectief wonen in Beveren-Waas, dat nog opgestart is door de Vlaamse Bouwmeester. Die woningen plaatsen we samen met de sociale huisvestingsmaatschappij."

Fiets bij de voordeur

Mobiliteit is een thema dat steeds vaker opduikt. Buurtbewoners stellen zich dikwijls vragen bij de impact van een nieuwe wijk op de verkeersdrukte. "Daar zijn mensen heel gevoelig voor. We houden daar ook altijd rekening mee. Bijvoorbeeld door faciliteiten te voorzien die mensen kunnen overtuigen om hun buurt te zien als een plek waar ze zich makkelijk kunnen verplaatsen met de fiets of te voet. Dat doen we door op strategische punten 'trage wegen' in te planten, verbindingswegen tussen de buurt en het centrum van de stad of gemeente", legt Evelien Vanderlinden uit. "Breng de fiets zo dicht mogelijk bij de voordeur, is altijd een van onze ontwerprichtlijnen."

(wv)

Meer info over Welke job past bij mij? , Eerste werkdag , Overheid , Jobs met toekomst

03/04/2015