Een nieuwe job vind je niet op Facebook of Twitter

Sociale media zijn een populair medium en we gebruiken ze steeds creatiever bij het solliciteren, maar om ook daadwerkelijk een job te zoeken… Nee, daar worden ze in België nog niet echt voor gebruikt.

Niet meer dan 5% van de Belgische professionals gebruiken sociale media als belangrijkste manier om een vacature te vinden. Het zijn nog steeds de traditionelere jobsites, uitzend- en selectiekantoren die de voorkeur dragen als manier bij uitstek om een nieuwe job te vinden.

Werkgever weet wat je post

Toch gebruiken 7 op de 10 Belgen hun sociale netwerk om informatie in te winnen over een toekomstige of potentiële werkgever. 32% geeft toe dat de posts en comments op social media hun mening over een potentiële werkgever beïnvloeden.

Hoewel het voor bedrijven dus nog steeds het interessants is om gebruik te maken van de traditionele kanalen om een geschikte nieuwe werknemer te vinden, is het toch ook handig om een sterke online identiteit te creëren. Een sterke en onderbouwde aanwezigheid op sociale media trekt volgens onderzoek ook de beste kandidaten aan. Maar liefst 70% van de Belgische professionals maakt namelijk gebruik van sites zoals LinkedIn, Twitter en Facebook om research te doen naar de toekomstige werkgever. Wil je als werkgever dus een goede beurt maken, dan zijn social media de ideale plaats om je op je best te profileren.

Werknemers posten bewuster

Maar niet enkel de werkgever, ook de potentiële werknemers zijn zich bewust van het belang van hun online identiteit. 83% houdt er dan ook rekening mee dat toekomstige werkgevers hun profiel kunnen opzoeken tijdens hun selectieprocedure en passen hun posts en online gedrag hier aan aan. 70% vindt het dan ook niet erg dat hun online activiteiten onder de loep worden genomen.

Al blijven de meeste kandidaten wel gesteld op hun privacy en willen ze hun werk buiten hun sociaal netwerk houden. Een kleine 28% zegt dat ze hun collega’s volgen of bevriend zijn met medewerkers op de populairste sociale platformen, zoals ook het meer persoonlijke en ‘private’ Facebook. Al zal deze online scheiding weer een beetje vertekend worden op een zakelijk sociaal netwerk zoals LinkedIn.

 

(sjv) – Bron : Walters People / Hrsquare.be 

Meer info over Waarom vind ik moeilijk een job? , Sociale media

05/12/2014