E-logistiek: maatwerk in het magazijn

Logistieke jobs toch toegankelijk maken voor lager geschoolden? Laat nu net een werkgever die inzet op e-commerce en dus digitalisering daar een voorbeeld van zijn. SprintPack Logistics uit Sint-Niklaas is een e-logistics bedrijf met (gemiddeld) 25 werknemers. Tijdens piekperiodes kan dat aantal flink stijgen, zegt Peter Somers.

“In 2015 startte ik na een directiefunctie bij bpost mijn eigen logistiek bedrijf in België en China”, zegt Peter Somers. “In België heeft SprintPack vorig jaar PlusLogistics overgenomen: de springplank voor forse groei in e-commerce. In Sint-Niklaas hebben we een groot team orderpickers en magazijniers aan de slag. Het distributiecentrum is 7.500 m² groot. We bieden warehousing aan voor klanten als Duvel Moortgat, Pernod Ricard, Fiets!, Guylian, Xandres … bijna allemaal goederen die consumenten online kopen.”

“Van zodra er een bestelling binnenkomt, zorgen wij dat die dezelfde dag klaargemaakt wordt en binnen de 24 uur geleverd wordt in de Benelux. Voor de distributie doen we een beroep op postbedrijven en gespecialiseerde distributienetwerken. Last van files hebben we zelf niet, omdat we alles uitbesteden. De pakjes worden heel gespreid thuisbezorgd met kleine bestelwagens. Vaak wordt er ‘s nachts gesorteerd en geleverd aan regionale hubs, van waaruit er verder geleverd wordt.”

Manueel & maatwerk

Het 24/24-uur aspect is een van de voordelen van e-commerce, dat nog maar 8 à 9 procent van de totale omzet in retail uitmaakt. “Er is nog veel ruimte voor groei”, zegt Peter Somers. “We richten ons op de kleinere webshops, vaak ook starters. Daarom automatiseren of robotiseren we voorlopig niet. Onze orderpickers doen het fijnere werk. Het zijn eenvoudige en vrij lichte processen. Onze activiteit vereist regelmatig maatwerk, omdat elke verpakking anders is en de pakketten ook op maat worden samengesteld. Consumenten bestellen bijvoorbeeld twee flessen Duvel van 75 cl, glazen en een T-shirt, een andere klant weer nét iets anders.”

“Bij grotere logistieke bedrijven ligt dat anders: daar loont automatisering wél. We verwachten onze omzet dit jaar opnieuw te verdubbelen en dan komen er mogelijk nieuwe aanwervingen in het magazijn en op kantoor. In piekperiodes, zoals tijdens de solden, zetten we ook extra uitzendkrachten in. Die sluiten snel aan bij de vaste collega’s.”

(wdh) 

Meer info over Waar vind ik jobs? , Waarom vind ik moeilijk een job? , Contract , Diploma's , Mobiliteit & transport , Speciale werkstatuten

03/02/2017