E-commerce laat handelaars vissen in onbekende vijver

”Plots word je geconfronteerd met talenten die overal aan de slag kunnen. Hoe overhaal je hen om voor jou te kiezen?” (Augustin Winy, co-ceo Cameleon)
Het succes van online winkelen plaatst heel wat handelaars voor nieuwe uitdagingen, zoals het rekruteren van informatici en conversation managers. Hoe haalt een sector die traditioneel niet de hoogste lonen betaalt die gegeerde profielen aan boord?
tablet jongedame
”Plots word je geconfronteerd met talenten die overal aan de slag kunnen. Hoe overhaal je hen om voor jou te kiezen?” (Augustin Winy, co-ceo Cameleon)

Het is niet dat er nooit eerder informatici in de handel werkten, maar de nieuwste generatie online shops vragen om meer dan programmeurs die nulletjes van eentjes kunnen onderscheiden.

Augustin Wigny, co-ceo van Cameleon, weet er alles van. “Je probeert een bedrijf uit te bouwen, en daar heb je vrij klassieke profielen voor nodig. Iemand die de financiën beheert, een marketingmanager, veel verkopers natuurlijk. Daar heb ik nooit problemen mee gehad. Je vindt die mensen wel. En eens je wat naam gemaakt hebt, vinden zij jou. Toen we met e-commerce wilden beginnen, was dat een heel ander verhaal.

Plots viste Augustin Wigny in een vijver die hij niet zo goed kende. Hij moest op zoek naar programmeurs om de juiste software te ontwikkelen en naar conversation managers om de dialoog met zijn klanten levend te houden. Jongelui die zich vaak beter voelen op Facebook dan in de bedrijfskantine, noemt hij het.

Inspanning

“Als je dan ook nog verlangt dat ze enige voeling met de handel hebben, maakt dat de zoektocht er niet eenvoudiger op. Eigenlijk ben je op zoek naar mensen die het beroep uitvinden terwijl ze het beoefenen. Dat vergt veel vertrouwen, zowel van de werkgever als van de werknemer. En het vergt een inspanning om dat soort mensen aan boord te krijgen en te houden. We moeten eerlijk durven toegeven dat we het in de sector niet gewoon zijn om de allerhoogste lonen te betalen. Plots word je geconfronteerd met jonge, getalenteerde mensen die overal aan de slag kunnen. Hoe overhaal je hen om voor jou te kiezen?”

Het is Augustin Wigny uiteindelijk gelukt. “Echte geheimen bestaan er niet. De goede werksfeer, de balans tussen rechten en plichten, tussen thuis en werk… Het telt allemaal mee, maar ik denk dat vooral het project begeestert. De kans die iemand krijgt om iets uit te bouwen, het rechtstreeks contact met hun doelpubliek, en ook nog eens onmiddellijk resultaat zien. Zoals de verkoopster in de klassieke winkel dat contact met de klanten heeft, zo ervaart die nieuwe lichting hun werk virtueel.”

Steeds meer Belgen kopen online

Meer dan de helft (57%) van de Belgen kocht het voorbije jaar online. Een kwart deed dat maandelijks. Op een jaar tijd spendeerden ze 2.040 euro in webwinkels.

De cijfers staan in het trendrapport over e-commerce van Comeos. Samen met onderzoeksbureau Insites brengt de sectorfederatie al drie jaar op rij het online koopgedrag van de Belg in kaart.

Het rapport van 2013 toont dat e-commerce in de lift zit. Het aantal Belgen dat maandelijks online winkelt steeg op een jaar tijd van 16 procent naar 24 procent. We geven ook steeds meer uit in webwinkels, gemiddeld 170 euro per maand. Op jaarbasis is dat 2.040 euro. Dat is 30 procent meer in vergelijking met de eerste studie, twee jaar geleden.

Schoenen

De populairste online aankopen zijn schoenen en kleren (46%), gevolgd door klassiekers als hotelovernachtingen, tickets voor evenementen, vliegtuig, boot en trein. Boeken, computers, verzorgingsproducten, elektrische toestellen, cd’s en dvd’s en telecomapparatuur maken de top 10 compleet.

Dé reden om online te kopen, blijkt de prijs te zijn. Bij vier op de tien consumenten staat dit argument bovenaan het lijstje.

(wv) 

16 oktober 2013
Anderen bekeken ook