E-commerce in de praktijk: jongeren ontdekken logistiek achter webshop

Belgen kopen steeds vaker online. Het logistieke traject achter een webshop is echter een grote onbekende. Daarom biedt het leerspel ‘De logistiek achter een webshop’ aan scholieren, studenten en werkzoekenden de kans om zelf online een bestelling te volgen op een webshop. “Een ingewikkelde materie”, beseft een Leuvense leerling.

8 juni 2016

Delen

“Door zelf bestellingen te plaatsen, krijgen leerlingen inzicht in het hele aankoop- en verkoopproces van een webshop.” (Benno Van Rillaer, leerkracht Miniemeninstituut Leuven)

Leerlingen spelen het spel regelmatig, vertelt Benno Van Rillaer, leerkracht bij het Miniemeninstituut in Leuven. “Het ‘geld’ daarvoor verdienen ze in een interactieve logistieke quiz. Dan zien ze in de webshop voor consumentenelektronica hun bestelling online binnenlopen en trekken ze, gewapend met een zelfgemaakte picklijst, het magazijn in. Ze kijken hun bestelling na en verpakken ze, samen met een pakbon. Alle bestellingen samen worden dan ‘geleverd’ aan de groep”, aldus Benno Van Rillaer.

“De zesdejaarsleerlingen van de studierichting boekhouding-informatica en handel zijn in ieder geval enthousiast over het leerspel dat opgesteld staat bij het LITC (Logistiek Innovatie en Trainings Center) op de Europese Logistieke Campus van Nike in Laakdal.” Het leerspel is ontwikkeld in samenwerking met de studenten van PXL-Education, zelf leerkrachten in spe.

Nieuwe sector ontdekken

De spelomgeving staat er niet voor niets. E-commerce groeit. 2015 werd afgesloten met een recordomzet van 8,2 miljard euro. “Voor de leerlingen is het van belang om een nieuwe sector te ontdekken, zeker nu België inzake e-commerce een inhaalbeweging inzet op de concurrentie in de buurlanden”, benadrukt Van Rillaer.

Logistiek speelt nu eenmaal een cruciale rol in de Belgische economie. “Door zelf bestellingen te plaatsen, krijgen ze inzicht in het hele aankoop- en verkoopproces van een webshop. Het gaat daarbij niet alleen om de documentenstroom maar ook om de praktische organisatie in het magazijn, de verkoopstrategie en de voorraadbehandeling. Kortom, voor onze leerlingen gaat er een heel nieuwe wereld open.”

E-commerce (nog) niet in leerplannen

Dit schooljaar ging tijdens de Dag van het Handelsonderwijs, een initiatief van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, extra aandacht uit naar e-commerce en online marketing. “Onder meer Karel Van Eetvelt (Unizo) en professor Jonathan Holslag (VUB) gaven een uiteenzetting over de toekomst van handel en de globalisering en digitalisering.”

Momenteel komt e-commerce eerder sporadisch aan bod in de lessen. “Onder meer via krantenartikelen trachten wij het belang ervan te benadrukken. Het vak e-commerce is (nog) niet opgenomen in de leerplannen van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Met de groei van de sector komt daar mogelijk verandering in wanneer de nieuwe leerplannen in 2017 worden bekendgemaakt”, besluit Benno Van Rillaer.

Niets is gratis

Het bijwonen van een workshop en de deelname aan het spel rond ‘De logistiek achter een webshop’, opent bij jongeren vaak de ogen. Dat was ook het geval voor de leerlingen van de Miniemenschool Leuven. “We beseffen nu dat niets gratis is”? vertelt een leerling. “We zullen geld moeten verdienen als we plannen om iets te kopen. Ik heb onder meer geleerd hoe we een webshop moeten onderhouden en hoe orders verwerkt worden. Er moet altijd iemand bestellingen opvangen en ze doorgeven, er zijn medewerkers nodig om het magazijn te onderhouden en bestellingen klaar te leggen”, vertelt hij. “We hebben ook gezien dat er fouten kunnen gemaakt worden zoals het doorgeven van twee keer dezelfde bestelling. Soms liggen producten ook niet op de juiste plaats in het magazijn.”

Voor een leerling met de ambitie om een eigen internetbedrijfje op te starten bood het leerspel heel wat nieuwe inzichten. “Ik heb geleerd hoe je een stock moet inrichten met verschillende compartimenten en hoe je een stock moet beheren. De minste fout in de logistieke afhandeling kan verstrekkende gevolgen hebben. Door een efficiëntere manier van inladen kan er per vrachtwagen meer vervoerd worden.”

De logistiek achter een webshop
Kortom, een blik achter de schermen toont dat de achterkant van een webshop helemaal anders is dan de voorkant waar je alleen moet klikken, bestellen en je kredietkaart (of die van papa) moet bovenhalen. Een andere leerling weet nu al zeker: “Ik zou zelf geen webshop willen openen: er is al veel concurrentie en het is ook nog eens een ingewikkelde materie.”

Voortrekkersrol voor logistieke sector

LITC, het Logistiek Innovatie en Trainings Center, is een van de initiatiefnemers van het project rond ‘De logistiek achter een webshop’. “LITC is een ontmoetingsplaats voor de logistieke sector en speelt een voortrekkersrol in open innovatie en duurzame logistiek”, stelt Ben Beddegenoots, development manager bij LITC. “LITC wil talent aantrekken naar logistieke opleidingen, bijscholingen en beroepen. De doelgroep van LITC is breed: van scholieren die voor een studiekeuze staan over kenniscentra en overheden tot bedrijfsleiders in heel Vlaanderen en de EU.”

(wv)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.