Doorbreek de sleur op je werk: 7 tips!

Ook als je het de hele tijd druk-druk-druk hebt, zit je in een sleur. Te lang te veel te doen hebben, veroorzaakt sleurstress. Het werkt als een sluipmoordenaar en bekruipt je heel geniepig. Gelukkig hoeven we dat niet machteloos te ondergaan: we kunnen er zelf heel wat aan doen.

7 juni 2012

Delen

Beu

Het is een hardnekkige misvatting te denken dat sleur op je werk alleen maar heeft te maken met een voortdurende onderbelasting. Het is niet enkel bij te weinig werk, sleur treedt net zo goed op bij een chronische overbelasting.

Laat je niet meer gek maken: met deze 7 tips ben je zelf aan zet!

1. Leer de symptomen van een overbelasting herkennen

We zijn allemaal wel eens verstrooid. We lopen naar boven en vergeten wat we daar kwamen doen, we zijn onze sleutels kwijt of vergeten wat we wilden zeggen. Op zich niks bijzonders. Maar als dat een paar keer per dag voorkomt, is er wat aan de hand. En als je een wc-rol in de koelkast stopt of een boek in de wasmachine, dan ben je een grens gepasseerd. Pas als je deze symptomen leert herkennen, kan je de volgende stap nemen.

2. Praat erover met je partner

Chronische drukte doet lelijke dingen met mensen en relaties. Beide partners werken, er zijn kinderen, … Alles staat onder de voortdurende druk van het rennen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan. Voor je het weet, verlies je elkaar uit het oog. Maak dus ruimte voor een goed gesprek en spreek elkaar aan. Wie zijn we, waar staan we en wat willen we? Herken en erken de symptomen van een collectieve overbelasting en maak een plan om het tij te keren.

3. Ga langs bij je baas

Natuurlijk, jouw baas geeft je al dat werk, maar jij zegt er wel steeds ja tegen. Het is niet normaal om voortdurend beschikbaar te zijn en alle extra taken zonder randvoorwaarden te accepteren. Toegegeven, er is sprake van een gezagsverhouding tussen werkgever en werknemer, maar deze heeft zijn grenzen. Je baas heeft ook een zorgplicht. Door in redelijkheid en billijkheid met hem te gaan praten, breng je de balans weer terug in evenwicht. Je gaat je werkbederf dus actief aanpakken.

4. Stof je arbeidscontract af en geef je grenzen aan

In je contract staat waarvoor je bent aangenomen. Dat dat document al in geen jaren meer is bekeken, is geen excuus. Blaas het stof eraf en blaas er nieuw leven in. Werkbederf kan je omschrijven als ‘alle stress veroorzakende, meetbare verschillen tussen de afspraken in jouw arbeidscontract en de werkelijkheid’. Die verschillen zijn bepalend voor de huidige situatie. Maak er een ‘Persoonlijk Project’ van en bereid je goed voor. Je baas zal namelijk het werk opnieuw moeten gaan verdelen, maar daar worden beide partijen uiteindelijk beter van.

5. Verbreek de relatie met je smartphone

Het is niet normaal om altijd maar overal bereikbaar te zijn voor je werkgever. Het is niet normaal om overdag, ’s avonds, in de weekends en op vakantie om de 10 minuten je mailbox te checken. Verbreek die emotioneel afhankelijke relatie met je smartphone en gebruik hem met mate. Schaam je niet om het apparaat af en toe helemaal uit te zetten. Of laat hem in huis een tijdje in een andere kamer liggen. Een smartphone die stress veroorzaakt, is een ongewenst technologisch bijeffect. Jij weet wel beter.

6. Leer de kunst van het nietsdoen

Als een leeuw een zebra heeft gevangen en de hele groep heeft ervan gegeten, dan zie je hem daarna niet voor de lol nog eens met zijn volle pens over de savanne rennen. Nee, het is tijd om van het zonnetje te genieten, urinesporen uit te zetten, de vacht te verzorgen en met de welpen te spelen. Na gedane arbeid en een goed maal is het tijd om te rusten. De buit is binnen, de job gedaan ... De modern werkende mens kan soms nog iets leren van dieren.

7. Doorbreek de sleur

De mens is een gewoontedier. Evolutionair gezien heeft onze soort er baat bij om niet te veel pieken en dalen te ondergaan. Dat bedreigt het voortbestaan. We worden dus voortdurend teruggedreven naar een veilig gemiddelde. Maar we zijn ook een zelfbewust wezen. We kunnen actief onze eigen sleur doorbreken. Dat hoeft helemaal niet radicaal te zijn. Neem eens een andere weg terug van je werk. Praat eens met een vreemde. Eet of drink eens wat anders dan je gewoon bent. De mogelijkheden zijn eindeloos, en als het lukt kan het psychisch een enorm bevrijd gevoel geven.

(mr) - Bart Flos is schrijver van het Anti-sleurboek en het het Anti-klaagboek. Hij is ook muzikant en componeerde een ludiek Anti-klaaglied. Hij verleent diensten op het gebied van presenteren, trainen, coachen, veranderadvies en crisismanagement en blogt op Bart's Blog. 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.