D’Longueville is West-Vlaamse Creatieve Ondernemer van 2015

Costumier D’Longueville uit Waregem mag zich een jaar lang Creatieve Ondernemer noemen, een prijs uitgereikt door Unizo en de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij West-Vlaanderen. Het bedrijf, dat stijlvolle bedrijfskleding ontwerpt en verkoopt, haalde het van negen andere genomineerden. Een opmerkelijk verhaal van passie en ondernemerschap.

6 november 2015

Delen

“Ik steek er al mijn energie in om de lat telkens nog wat hoger te leggen.” (Kristof D’Hondt, zaakvoerder D’Longueville)

“We wisten wel dat we de troeven hadden om tot Creatieve Ondernemer te worden uitgeroepen, maar je mag je er vooraf ook niet te veel op vastpinnen.” Kristof D’Hondt is zowel gepassioneerd als down to earth, en draagt in zich die typisch West-Vlaamse combinatie van zelfvertrouwen en bescheidenheid. “De titel is een prachtige erkenning voor het pad dat we de voorbije negen jaar aflegden en dat nu ook niet altijd over rozen ging.”

Maar dat pad leidde uiteindelijk wel naar succes. De jury loofde zowel de creativiteit die in de zelfontworpen horeca- en bedrijfskleding steekt, als het ondernemerschap van Kristof, die niet één zaak maar drie ondernemingen uit de grond stampte.

Een grote, maar vastberaden sprong

Dine & cook was de eerste. Een immense gok voor iemand die wel de passie had maar geen diploma. Kristof D’Hondt: “Ik begon in de bouwsector te werken, omdat ik in die branche als ongeschoolde vrij gemakkelijk een job kon vinden. Op dat moment wist ik ook nog niet wat ik met mijn leven wilde doen. De ambitie om zelf te ondernemen, is pas gegroeid door op de arbeidsmarkt terecht te komen. Die baan combineerde ik met weekendwerk in een horecazaak. Uiteindelijk schopte ik het tot voltijds zaalverantwoordelijke in een Waregems businessrestaurant. Van die jobs heb ik enorm veel dingen geleerd; zij waren eigenlijk mijn opleiding.”

Het begon Kristof te dagen dat hij zijn grootste passies – restaurants, het hotelwezen én kleding – misschien kon combineren. “Ik had geen kapitaal om een restaurant te beginnen, maar ook in horecakledij zag ik brood. Ik heb mijn auto verkocht, en met een startkapitaal van 7.500 euro zag Dine & Cook negen jaar geleden het levenslicht. Achteraf bekeken was dat een hele grote sprong. De eerste jaren waren niet gemakkelijk, maar ik putte energie uit iedere klant die ik binnenhaalde.”

Stijlvolle bedrijfskleding op maat

Aanvankelijk verdeelde Kristof twee topmerken op het vlak van horecakledij, maar vanaf dag één kriebelde het bij hem om zijn eigen ontworpen kleding te verkopen. “Daar ging een lang, intensief proces aan vooraf, maar uiteindelijk betekende dat de doorbraak van Dine & Cook. Bij zelfontworpen horecakledij moet je rekening houden met de filosofie, het draagcomfort, maar ook met het interieur van de zaak, gordijnen, linnen- en beddengoed, tafelbekleding, noem maar op.”

Om hoteliers en restaurateurs toe te laten in alle rust hun eigen pak te kunnen kiezen, besloot Kristof om een winkel te openen. Dat werd D’Longueville in Waregem. “Strikt genomen is het een winkel, maar ik zie het meer als een uitnodigend ‘belevingscentrum’ voor mijn specifieke groep klanten.” Zo werden Dine & Cook en D’Longueville twee aparte pijlers van hetzelfde ondernemerschap. “Nu komen niet alleen meer restaurateurs over de vloer, maar ook andere ondernemers, particulieren zelfs, van heinde en verre.” Kristof breidde daarom het gamma uit naar klassevolle bedrijfskleding in de ruime zin van het woord.

Met twee zaken zou je denken dat Kristof al zijn handen vol had, maar er kwam nog een derde bij: Business Tailoring. “Waar D’Longueville is ontstaan door de activiteiten van Dine & Cook, groeide Business Tailoring vanuit onze winkelklanten. Veel ondernemers die een kostuum nodig hadden, vroegen zich af of we ook aangepaste stijlvolle bedrijfskleding voor hun medewerkers konden maken, om ermee op een beurs te staan of op de werkvloer zelf de bedrijfsidentiteit uit te stralen. Ik heb dat twee jaar laten bezinken, omdat groeien nu eenmaal ook veel geld kost, en ook omdat daarvoor zeker een extra personeelslid nodig is. Intussen is Stefanie niet alleen al twee en een half jaar mijn rechterhand, maar ook mijn verloofde (glimlacht). Met Business Tailoring vertalen we eigenlijk de bedrijfsidentiteit in aangepaste kledij. En daar gaan we heel ver in, met bijvoorbeeld een voering waarin het logo verwerkt zit, ingeweven dassen, gepersonaliseerde manchetknopen, noem maar op.”

Productie in eigen land

Kristof en Stefanie bestieren nu de drie zaken, maar ze zijn op zoek naar een derde, tweetalige allroundmedewerker, iemand die dezelfde passie uitstraalt voor de producten, flexibel is en bereid is om meteen mee in het bad te springen.

Ook onrechtstreeks creëert dit duo werk, want de productie van de zelfontworpen bedrijfskleding voor Dine & Cook en Business Tailoring vindt grotendeels nog in Belgische confectieateliers plaats. “Bij bedrijven die het niet onder de markt hebben, want er is nog weinig eigen confectieproductie in ons land. Toch doen zij ‘koppig’ voort, net zoals ik. Ik vind dat mooi en bewonderenswaardig, en het maakt het mij ook gemakkelijker omdat ik daardoor veel nauwer op de productie kan toekijken”, zegt Kristof. “Daarenboven volgen twee mensen op zelfstandige basis al de productielijnen op.”

Groeien is geen doel op zich; de drie ondernemingen op een gezonde en duurzame manier naar de top voeren, is de enige ambitie van Kristof. “We hebben nog een hele weg te gaan, maar ik steek er al mijn energie in om de lat telkens nog wat hoger te leggen. Dat is nu eenmaal de aard van het beestje.”

(jd) – Meer info: www.dlongueville.be 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.