Sollicitatiegesprek
Vorige

1 van 275

Volgende
Volgend artikel:

Waarover jij als sollicitant vragen kunt stellen

Deze 15 bizarre sollicitatievragen krijg je bij Shell

Shell
Solliciteren is een kunst. En dat bewijzen deze vijftien vragen die je voorgeschoteld krijgt bij Shell. Moet je het antwoord schuldig blijven? Met een beetje gezond verstand kom je er wel.

1. Beschrijf jezelf in één woord

Een absolute klassieker! Met woorden als grappig, lief of knap ga je zeker geen punten scoren. Om op deze vraag een verrassend antwoord te kunnen geven, moet je het bedrijf en de jobomschrijving perfect begrijpen. Eigenschappen zoals flexibel en professioneel zitten al meer in de goede richting, maar zijn nog een beetje cliché. Met teamplayer, problem solver of doorzetter maak je wél indruk.

2. Je bent de CEO van een bedrijf en je product wordt wereldwijd door celebrities gebruikt. Een beroemde ster is niet tevreden. Wat doe je?

Voor bijna alle vragen geldt maar één regel: ken je product. En zet je klant altijd centraal. Niet tevreden? Zoek een oplossing. Kijk, leer, en kom origineel uit de hoek.

3. Hoe zou je een bedrijf runnen als CEO?

Je kunt de tactiek beschrijven van de CEO van het bedrijf waarvoor je solliciteert. Maar nog beter is om een strategie uit de doeken te doen waar iemand nog iets van kan leren. Dat vraagt heel veel onderzoek, creativiteit en gezond verstand. Dus ken je daar helemaal niets van, wees dan ook eerlijk.

4. Wat was je meest gênante moment?

Een nachtje in de cel beland omdat je té dronken was? Werkgevers willen natuurlijk dat je de tijd neemt om te ontspannen, maar verhalen over drank en drugs laat je best achterwege. Geef een voorbeeld van een gênant moment dat je hebt kunnen redden. Zo laat je meteen zien dat je je hoofd niet laat hangen.

5. Je krijgt één miljard euro. Hoe investeer je dat geld om een rendement van boven de acht procent te krijgen?

Hiervoor moet je de zwakkere punten van het bedrijf kennen, en kunnen opvangen. Zuig dus niks uit je duim, of het bedrijf is in een mum van tijd failliet door je wilde ideeën. Staaf je cijfers. Ken je er niets van? Zeg dan dat je de beste financial expert en strateeg aanwerft om je te helpen.

6. Waar denk je aan bij het woord globalisering?

Het kan zo een vraag uit De Slimste Mens ter Wereld zijn, en die beantwoord je dan als volgt:

  • wereldwijd in verbinding
  • wegvallen van nationale grenzen voor handel en investeringen
  • toenemende kapitaalstromen en
  • een gebeurtenis aan de ene kant van de wereld heeft grote gevolgen voor de andere kant.

7. Waarom wil je werken bij Shell, en niet bij bijvoorbeeld BP?

Dit is het moment om te laten zien dat je je echt verdiept hebt in het bedrijf. Noem alle sterke punten op en toon aan dat je jezelf daar helemaal in kunt vinden.

8. Leg eens uit wat internet precies is?

Je antwoord hangt natuurlijk af van de functie waarvoor je solliciteert. Wil je een job die weinig met computers te maken heeft? Dan hou je het best kort en bondig. Wil je als IT’er aan de slag, dan kun je al wat dieper ingaan op het onderwerp.

9. Als de gemiddelde gasprijs dit jaar x euro was, met hoeveel procent is de prijs dan gestegen ten opzichte van vorig jaar?

Opnieuw: ken het bedrijf, en dus ook de prijzen. De berekening is snel gemaakt.

10. Wat gaat er komend jaar met de olieprijzen gebeuren? En waarom?

Geef een onderbouwd antwoord, met goede redenen. Met: ‘ik denk dat de prijs gaat dalen, dus zal het ongeveer rond de xx dollar liggen’, ga je meer kwaad dan goed doen.

11. Overtuig Shell om een half miljoen euro te pompen in een specifiek sociaal doel

Kies in de eerste plaats een goed doel dat past bij de waarden en normen van het bedrijf. En dan is het een kwestie van overtuigen. Zorg dat je twee grote vragen beantwoordt in je argumentatie:

  • Wat levert het op voor het goede doel?
  • En welke voordelen haalt het bedrijf er zelf uit?

12. Wat zijn de voordelen van het ruimteprogramma NASA van de Verenigde Staten? En wat zouden de gevolgen zijn wanneer het wordt ontmanteld of gesloten?

Heel veel technologieën vinden hun oorsprong in de ruimtevaart. Ga op zoek naar de technologieën die het bedrijf zelf toepast, waardoor je ook meteen kunt uitleggen wat de gevolgen precies zijn als NASA moet sluiten.

13. Stel dat je CEO bent van een Top 500-bedrijf, wat zou je dan doen om je bedrijf te verbeteren?

Een vraag waar de werkgever veel uit kan leren, als je creatief uit de hoek komt. Opnieuw: een grondige kennis is een must om op deze vraag te scoren. En de thema’s menselijkheid en duurzaamheid scoren altijd!

14. Vertel eens een grap

Iedereen kent een goede mop, maar let wel dat je niemand tegen de schenen schopt. Hou het kort en simpel. Discriminerende of seksistische moppen zijn not done.

15. Welke locatie heeft je voorkeur?

Als je geen zin hebt om naar het buitenland te verhuizen, maak dat dan ook meteen duidelijk. Eerlijkheid duurt het langst!

(dt/em) - Bron: Business Insider 

18 juli 2016
Anderen bekeken ook