Dé trends voor 2012: twunchen en log off afternoons

Jongeren zitten constant op internet en sociale media. Dat wil het cliché, maar niets is minder waar. Twunchen, social notworking en log off afternoons komen op. “Echte contacten zullen steeds populairder worden, net omdat het een schaars goed is door de overvloed aan bits & bytes”, aldus trendwatcher Herman Konings.

22 december 2011

Delen

twunch

“Na social networking is de nieuwe trend social notworking. Het is niet de oude, maar de jonge generatie die dingen als log off afternoons organiseert. In plaats van de casual friday willen ze op vrijdagnamiddag de telefoons en computers uitschakelen, en analoog (“echt”) met elkaar communiceren”, vertelt Herman Konings, die net een boek Sub Rosa uit heeft over deze thematiek. “Samen iets gaan drinken, niet in een hot spot, maar in een cold spot waar je niet gestoord wordt door de technologie. Om dan om vijf uur, als de dag voorbij is, op Twitter te vertellen hoe leuk het was.”

Van waar komt die noodzaak bij jongeren om ‘uit te loggen’?

“Jonge mensen worden geconfronteerd met een overaanbod aan gegevens en data. Het aantal kennis- en dienstenwerkers is op 25 jaar tijd met 50% toegenomen, en die aangroei is vooral van onderuit gekomen. Kijk maar naar de boom van de inschrijvingscijfers aan de universiteiten. Jongeren vinden die technologie handig, want zo kunnen ze efficiënter werken. Maar om den duur zijn het enkel bits & bytes die de klok slaan. Door die sterke groei van het digitale, verlangen de jonge mensen naar meer dan enkel virtuele communicatie.”

Dit is toch nog niet losgebarsten bij ons, ik zie nog heel veel digitale communicatie. Of zie ik dat verkeerd?

“Die trend van ‘uitloggen’ komt overgewaaid uit de VS, Canada en Groot-Brittannië. In de VS organiseren 20 tot 40’ers volop log off afternoons. Die pauzecultuur is nog niet heel erg zichtbaar in de Lage Landen, maar je ziet al wel dat de zaadjes gelegd zijn. De inrichting van onze kantoren is al veel opener en flexibeler zodat analoge (“echte”) contacten tussen collega’s weer volop mogelijk worden. Het komt eraan bij ons in 2012: dat maak ik op uit de internationale contacten en cijfers die ik onder ogen krijg.”

Hoe is die evolutie te verklaren?

“Heel eenvoudig. Dat is de eerste wet van de economie: wat schaars wordt, krijgt waarde. Te veel bits & bytes creëert een gevoel van isolatie en maakt de mensen hongerig naar echt contact. Naar de mens achter de cijfers, zeg maar.”

Zie je die tegenreactie ook op andere vlakken?

“Absoluut. Als antwoord op de vergrijzing gedragen de 50-plussers zich jonger. Zij willen ook nog rock–'n–roll beleven. Kijk maar hoeveel ouderen zich engageren voor Music For Life en een bezoek brengen aan het Glazen Huis. Dat noem ik de afgrijzing.”

“Als reactie op de globalisering wordt de lokale dienstverlening belangrijker: buurtwinkels, lokale producten, … Voorbeelden zijn ook het succes van Jeroen Meus, authentieker kan bijna niet, en de moestuin van het nieuwste driesterrenrestaurant van Hertog Jan.”

“Het succes van de lokale naai- en stikclubs, of Urban Crafts (vernieuwende en eigentijdse ambachten van jonge creatievelingen, mr) komt dan weer als reactie op de standaardisering. Veel mensen hebben hun buik vol van het voorspelbare. Ander voorbeeld is De Invasie (een wisselend collectief van Vlaamse ontwerpers die samenwerken om unieke en vernieuwende producten te creëren), door Knack Weekend uitgeroepen tot de Mensen van het Jaar 2011.

Willen de jongeren het internet dan kwijt?

“Die digitalisering werkt en de jongeren willen die niet kwijt, laat daar geen misverstand over bestaan. De pendel zal zeker niet terug de andere kant uitgaan. Maar door de technologische evolutie moet alles altijd sneller, beter en optimaler. Door die continue veranderingen hebben we nood aan een pauzeknop. Als je mensen laat kiezen tussen virtuele of echte seks, dan kiezen ze altijd voor dat laatste. Hetzelfde met de keuze tussen een Facebook-gesprek en een goed analoog gesprek.”

Spelen de bedrijven hier ook al op in?

“De hr-wereld ontdekt stilaan die behoefte. Maar nog in heel beperkte mate. Bedrijven beginnen die social notworking zelf te structureren: een paar uur per week laten ze hun medewerkers analoog met elkaar omgaan. Die behoefte is er duidelijk. De baas zit niet meer op zijn troon, dat is voorbij: hij moet praten met zijn mensen. Ook op Twitter, ja. Zeker passief om te kijken wat er over zijn bedrijf wordt verteld, maar liefst van al nog actief. Maar de decision makers zijn vooral nog 40-plussers, en die hebben toch nog vaak een haat-liefdeverhouding met de sociale media.”

(mr) - Foto: Simon Wardenier

Sub Rosa, het nieuwste boek van Herman Konings, gaat over social notworking, beautification, 361°-persoonlijkheden en andere nieuwe trends. Het is uitgegeven bij Lannoo.
 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.