De top 10 van meest vrijgevige bedrijven

geld schenken

Uit onderzoek van The Chronicle of Philanthropy blijkt dat liefdadigheid van de grootste Amerikaanse bedrijven vorig jaar lichtjes steeg en ook in 2012 stilletjes aan toeneemt. Welke bedrijven geven het meeste geld (of producten) aan een goed doel en welke bedragen zijn hiermee gemoeid?

Volgens een studie van Chronicle bij 115 Amerikaanse bedrijven steeg het aantal donaties vorig jaar met 4 procent. Dat is een minder opmerkelijke stijging dan in 2010, toen steeg de vrijgevigheid van grote bedrijven met maar liefst 13 procent.

Meer producten dan geld

Meer dan 7 op de 10 bedrijfsleiders geeft aan het budget voor goede doelen ook dit jaar niet te verminderen, ondanks de slechte economie. Ongeveer 27 procent beweert zelfs meer te zullen geven dan vorig jaar, slechts 2 procent geeft toe in 2012 minder te doneren.

De studie toont aan dat dertien bedrijven in 2011 meer dan 100 miljoen dollar (oftewel 81,3 miljoen euro, nvdr.) aan liefdadigheid gaven. Er werden meer producten, zoals medicijnen, weggegeven aan een goed doel dan écht geld. Gekeken naar geld én producten is het farmaceutische bedrijf Pfizer het meest vrijgevend. Wanneer producten niet worden meegerekend, blijkt dat de Amerikaanse supermarktketen Walmart vorig jaar het meeste geld – zo’n 277 miljoen euro – doneerde.

Top 10 Amerikaanse bedrijven & hun donaties

  Bedrijf Geld & producten Geld
1. Pfizer 2,48 miljard euro 45,71 miljoen euro
2. Oracle 1,87 miljard euro 9,58 miljoen euro
3. Merck 1,02 miljard euro 58,95 miljoen euro
4. Google 899,55 miljoen euro 93,20 miljoen euro
5. Walmart 776,41 miljoen euro 277,59 miljoen euro
6. Microsoft 769,48 miljoen euro 85,29 miljoen euro
7. Abbott Laboratories 594,12 miljoen euro 48,96 miljoen euro
8. Johnson & Johnson 573,40 miljoen euro 96,61 miljoen euro
9. Eli Lilly 484,79 miljoen euro 38,78 miljoen euro
10. Bristol-Myers Squibb 447,42 miljoen euro 447,42 miljoen euro

(nm) – Bron: Philanthropy.com 

13/08/2012

  • 13 augustus 2012