De Ronde van Vlaanderen: wie werkt achter de schermen?

De Ronde van Vlaanderen finisht voor het eerst in Oudenaarde. Met de controverse rond de parcourswijziging in het achterhoofd, willen stad en organisatie dat zondag alles op wieltjes loopt. We gingen een kijkje nemen bij de voorbereidingen aan de aankomst en op de cruciale Oude Kwaremont.

30 maart 2012

Delen

“De koers op zich interesseert me geen snars. Als ik een wedstrijd op tv zie, let ik er vooral op of de publiciteit goed staat” (Ilse Buyl, evenementcoördinator)

In het straatbeeld kan je er niet naast kijken. Vlaggen, spandoeken, elektronische boodschappen, zelfs garagepoorten, ze vertellen allemaal hoeveel Oudenaarde van de Ronde houdt. Hier zit een overijverige marketingjongen achter, is je eerste reflex. Dat het géén oppervlakkige campagne is en de Ronde van Vlaanderen écht bij de mensen in de stad leeft, zegt Joeri Wannijn, medewerker van het Centrum Ronde van Vlaanderen. ‘Ik had niet durven dromen dat de inwoners zo enthousiast mee in dit verhaal zouden stappen’, bekent hij. ‘Iedereen is enorm betrokken.’

Al had hij de grote dynamiek onderschat, Joeri Wannijn kan niet ontkennen dat Oudenaarde en de koers voor elkaar gemaakt zijn. ‘Heel het jaar door ontvangen we hier renners. Deze stad is dé uitvalsbasis om in de Scheldevalleien of in de Vlaamse Ardennen te gaan trainen. We hebben zelfs al bed & breakfasts die voorzien zijn op de logies van profcoureurs.’

Sexier

Joeri is de go-between tussen de stad en organisator Flanders Classics. ‘Voor de communicatie is Joeri van goudwaarde’, vertelt evenementcoördinator Ilse Buyl. ‘Als hij iets aan de stadsdiensten vraagt, is het direct geregeld. Als ik het zou vragen, duurde het wellicht drie dagen.’

Ilse Buyl noemt Oudenaarde sexier dan Meerbeke, waar de voorbije vier decennia de Ronde van Vlaanderen arriveerde. Er is ook gewoon veel meer ruimte. De Minderbroedersstraat is een brede laan, zeker nu de groene middenberm tijdelijk werd verwijderd en opnieuw werd geasfalteerd. Het publiek zal zondag vanuit die stadskern door een animatiezone geloodst worden, richting vip- en publiekzone rond de finish. Het is de dienst cultuur van Oudenaarde die de animatie verzorgt.

Commotie

Tijdens een persconferentie in februari vertelde Wouter Vandenhaute, de sterke man achter Flanders Classics, over de exploitatie van viptenten als inkomstenmodel. Ook liet hij zich ontvallen dat het vreemd is dat iedereen verwacht dat wielrennen, in tegenstelling tot andere sporten, gratis blijft. De commotie die door die uitspraken ontstond, heeft Flanders Classics alert gemaakt. Het valt op dat het de gewone wielerfan langs de baan wil soigneren. De gratis toegankelijke villages moeten er heel verzorgd uitzien.

De grote tent van de Flanders Classics Club staat al te pronken, maar voor de rest oogt de site aan de Minderbroedersstraat nog vrij doods en leeg. We zijn dinsdag, vijf dagen voor de koers. Een dag later pas zullen de tribunebouwers komen. Nog twee dagen later trekt men de aankomstlijn. Uiterlijk lijkt Ilse Buyl nog heel rustig. Komt allicht door de ervaring waarop ze kan bogen.

Straffe mannen

‘Dit is al mijn achttiende Ronde van Vlaanderen’, legt ze uit. ‘Ik ben er destijds eigenlijk per toeval ingerold. Ik werkte toen voor een organisatiebureau. Eerst hadden wij enkele vip-bussen in de Ronde, maar jaar na jaar groeide mijn betrokkenheid, tot ik coördinator werd.’

Sinds januari 2011 is ze in loondienst bij Flanders Classics, voordien deed ze deze job als zelfstandige. Ze is overigens de enige vaste medewerker van de organisatie die hier rondloopt; de rest zijn allemaal freelancers. Voor de supervisie over deze site én die van de Oude Kwaremont kan ze rekenen op de steun van assistent Thomas Hoogstoel. De dagelijkse leiding op de Oude Kwaremont is in handen van een duo: Stein Hoogstoel en Kristof De Vos. ‘Ik ben omringd door een hele hoop mannen’, lacht ze. ‘Straffe mannen.’

80 man op piekmomenten

Aan de ingang van de Oude Kwaremont-site worden we verwelkomd door een securityman van G4S. Hij registreert al wie in en uit gaat, zodat ze op elk moment weten wie precies op het terrein aanwezig is. Stein Hoogstoel komt ons tegemoet met de fiets, alleen kan hij zo als coördinator overal tegelijk zijn. ‘Tentenbouwers, algemeen technisch personeel en toeleveranciers van meubilair en drank bij elkaar geteld, loopt hier op de piekmomenten tot 80 man rond’, vertelt hij.

Stein wijst erop dat Flanders Classics voor leveranciers kiest die hun strepen al verdienden in de evenementenbranche: De Boer voor de tentenbouw, het onder meer van Rock Werchter bekende Stageco voor de stellingen, Zippolla voor de logistieke ondersteuning, Diner Privé voor de catering. G4S staat, zoals gezegd, in voor de security. Zij zorgen 24 uur op 24 voor de bewaking van het enorme terrein. Naast de toegangscontrole overdag zijn er ’s nachts ook drie veiligheidsmensen, van wie één met hond, die surveilleren, om vandalen of saboteurs geen kans te geven.

Terug op weg naar de auto, vraag ik Ilse of alle mensen die hier achter de schermen werken zot zijn van de koers. ‘Eerlijk: de koers op zich interesseert me geen snars’, antwoordt ze. ‘Al ken ik intussen iedereen in het wereldje. Nee, als ik een wedstrijd op tv zie, let ik er vooral op of de publiciteit goed staat. En ’s avonds moet ik altijd vragen wie er nu precies gewonnen heeft.’

(pvd) - Foto's: (kb) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.