De opmars van 3D-printing: koekjes uit de printer

“Voor ons is het een leuke, nieuwe manier van werken.” (Erika Vanvuchelen van speculaas- en snoepfabrikant Vanvuchelen)
Producten personaliseren en volledig op maat laten maken met 3D-printers is een trend die al een tijdje meegaat. En zelfs een oeroud product als speculaas moet er nu aan geloven, dankzij een bakkerij uit Geetbets. Of hoe een lokale bakkerij zelf specialist wordt in 3D-printing.

Sportschoenen uit de 3D-printer (Nike), gepersonaliseerde auto-onderdelen (Mini) en zelfs jeansbroeken (Levi’s) en brilmonturen (Bawsome) …heel wat bedrijven hebben ondertussen door dat er best wel vraag is naar gepersonaliseerde producten die klanten helemaal naar hun hand kunnen zetten. Consument A wil vandaag immers niet meer exact hetzelfde als consument B, die op zijn beurt weer iets anders wil dan consument C.

Voor bedrijven was zo’n persoonlijke aanpak lange tijd een probleem: zeker in producten die via massaproductie tot stand komen, is het absoluut niet efficiënt om de band stil te leggen en speciale kleuren, vormen of materialen te gaan gebruiken. 3D-printing maakt dit alvast een stuk gemakkelijker.

Hier en nu

Ook bij speculaas- en snoepfabrikant Vanvuchelen uit Geetbets zagen ze de bui hangen. “We boden klanten al langer de mogelijkheid om hun koekjes aan te passen, en werkten daarvoor samen met een externe specialist in 3D-printen”, vertelt zaakvoerster Erika Vanvuchelen. “Maar omdat zij de laatste tijd zoveel aanvragen kregen, liep de wachttijd soms op tot een maand. En zolang willen mensen tegenwoordig niet meer wachten. Het moet hier en nu gebeuren.”

En dus besloot Erika om zelf zo’n apparaat te kopen. “Voor alle duidelijkheid: het zijn niet de koekjes zelf die uit de printer rollen, maar wel de mallen waarin we ze bakken”, legt ze uit. “We kunnen nu in een paar uur of maximaal een paar dagen een mal maken die volledig kan aangepast worden. De vraag komt zowel van bedrijven als van particulieren; dat is ongeveer fifty-fifty. Bedrijven laten koekjes maken als relatiegeschenk of om uit te delen op beurzen. Particulieren bestellen ze voor trouwfeesten en communies.” Het geeft aan hoe zelfs een ‘doorsnee’ bedrijf vandaag zijn voordeel kan doen met 3D-printing.

Geen stof in de koekjes

De printer staat bij Vanvuchelen in een aparte ruimte, vertelt Erika. “Er wordt wel wat stof geproduceerd als we een mal maken, en dat mag natuurlijk niet in de koekjes belanden. De mal zelf wordt vervaardigd uit een speciaal soort PET-plastic dat aan alle normen van de voedselveiligheid beantwoordt. Het is gemaakt uit veertig procent gerecycleerd materiaal. Niet honderd procent, nee, want dan voldoet het niet aan de voedselveiligheidsnormen. De meeste mallen houden we bij, maar als het een mal is voor een eenmalige gebeurtenis, een communie bijvoorbeeld, mag die ook gewoon in de blauwe zak gesmeten worden. Het is dus nog goed voor het milieu ook (lacht).”

Blijft natuurlijk de vraag: is zo’n gepersonaliseerd koekje dan veel duurder dan een ‘gewoon’ speculaaskoekje? “De prijs van de koekjes is eigenlijk hetzelfde”, zegt Sandra. “Het enige wat we extra aanrekenen, is de clichékost, voor de aanmaak van de mal. Voor een klein rond of rechthoekig koekje is dat 25 euro, voor een groter rechthoekig formaat van zes op acht centimeter wordt dat 35 euro. Je kan er bijvoorbeeld de naam van je bedrijf of je huwelijkspartner op laten zetten, of zelfs een logo of een foto.”

Wie het nog exotischer wil, hoeft niet te panikeren. Wat de vorm betreft, is er buiten het formaat van de mal eigenlijk geen beperking, zegt Erika. “Anything goes. Wil de klant een koekje in de vorm van een maan of een zonnetje? Geen probleem. Maar dan zijn de prijzen van de mal wel op aanvraag.”

Nauw samenwerken

Sinds bakkerij Vanvuchelen begin april met de 3D-printer aan de slag ging, zijn er al duizenden koekjes met een gepersonaliseerd ontwerp gebakken, vertelt Erika. “Het is inderdaad een behoorlijk succes, ja. Voor de klant is het fijn dat hij zijn koekje helemaal naar wens kan aanpassen, en voor ons is het een leuke, nieuwe manier van werken. Je werkt heel nauw met je klant samen en er wordt heel veel heen en weer gemaild en gebeld tot het ontwerp helemaal juist zit. Het is echt een proces dat we samen met de klant tot een goed einde brengen.”

(fp) 

18 juli 2016
Anderen bekeken ook