De opkomst van de citizen data scientist: 'Medewerkers moeten met data leren omgaan'

"Het is niet omdat een bank een hoop data scientists rekruteert dat de verkoop daardoor plots anders werkt.” (Luc Burgelman, ceo NGdata)

Een verkoper die een beetje 'data minded' is en weet hoe hij de tools moet gebruiken om precies de info over een klant te vinden die hij nodig heeft, is beter voorbereid. Luc Burgelman, ceo van NGData, zou graag meer dergelijke citizen data scientists op de werkvloer zien.

NGData is een Gents bedrijf, dat vooral 'big' is in de VS. "Wij ontwikkelen modellen en programma's op basis van big data om organisaties 'data driven' te maken", legt ceo Luc Burgelman uit.

Een mooi voorbeeld uit eigen land is wat NGData gedaan heeft voor Essent. Het bedrijf ontwikkelde software voor de energieleverancier die voorspelt wanneer iemand naar de klantendienst zal bellen om uitleg te vragen over zijn factuur. Als dat moment nadert, wordt er automatisch een video gegenereerd die naar de klant gestuurd wordt met de nodige informatie in. Tussen de data-analyse en de daaruit voortvloeiende actie zitten er geen mensen meer. Alles gebeurt automatisch. Het resultaat is meer tevreden klanten en minder calls voor de klantendienst.

Volgens Luc Burgelman moeten meer medewerkers in allerlei organisaties zich bewust worden van het potentieel van goed datagebruik en daarvoor opgeleid worden. Zo worden ze citizen data scientists, de lightversie van de hooggekwalificeerde datawetenschappers zoals die bij NGData werken.

Versterking

De term citizen data scientist is gelanceerd door Gartner, een consultancybureau gespecialiseerd in IT-research. "Een citizen data scientist is een medewerker uit de business met enige wetenschappelijke achtergrond die data correct analyseert en daarop verder bouwt", zegt Alexander Linden, onderzoeksdirecteur bij Gartner.

De schaarste aan datawetenschappers pur sang is zo groot dat de lekenversie een zeer welgekomen versterking aan het datafront zou zijn, meent de directeur. Dat vindt ook Luc Burgelman. "De hoeveelheid data groeit immens snel. Voor bedrijven die daarmee aan de slag willen, volstaat het niet om daar bepaalde inzichten uit te halen. Die 'insights' moeten ook vertaald worden naar de rest van de business. Het is niet omdat een bank een hoop data scientists rekruteert dat de verkoop daardoor plots anders werkt."

Data savvy

De stap van inzicht naar impact op resultaten neemt een organisatie pas als ze voldoende data driven is en er een kritische massa aan 'data savvy'-medewerkers is. Hippe termen die vooral willen zeggen dat medewerkers moeten weten hoe met data om te springen. "Als een klant belt, moet de persoon aan de andere kant van de lijn de tools machtig zijn om de relevante data meteen in kaart te brengen en te begrijpen", aldus Luc Burgelman. "Wie fundamenteel anders wil werken, heeft in heel zijn bedrijf mensen nodig met noties van data science."

Zo zal een medewerker van een bank beter geïnformeerd kunnen starten aan een klantengesprek als hij op voorhand de juiste informatie gehaald heeft uit data zoals recente transacties, zoekacties op de site van de bank, de productvoorkeuren en het profiel van zijn klant.

Voor wie het allemaal complex lijkt. "De meesten onder ons zijn data driven bezig zonder dat ze het beseffen", zegt Luc Burgelman. "'Google, Netflix, een gps-toestel, ... Dat zijn allemaal exponenten van datawetenschap."

(wv) 

Meer info over Waarom vind ik moeilijk een job? , Opleidingen , Evaluatie , Sociale media , E-mail , ICT , Jobs met toekomst

17/06/2015