Met welke studiekeuze ben je jobzeker?
Wat ga je studeren? Volg je je hart en is je kans op werk een zorg voor later, of kies je in functie van de arbeidsmarkt? En welke studies kies je dan best?
De bedrijfswagen ontsnapt niet aan de crisis. Meer dan de helft van de werknemers met een bedrijfswagen voelt dat er beknibbeld wordt op het favoriete extralegale voordeel. Chauffeurs moeten vooral langer met dezelfde bedrijfswagen blijven rijden, al kan die maatregel wel op heel wat begrip rekenen. Maar dit is de enige maatregel.
Dat blijkt uit een onderzoek van Jobat en onderzoeksbureau Profacts.
Naast langere looptijden besparen bedrijven ook op het wagenpark door het aanbod in te perken of door voertuigen uit een lagere prijsklasse aan te bieden.
“Contractverlengingen gebeuren vaak op vraag van de leasingmaatschappijen zelf”, reageert Joost Kaesemans van Febiac. “Die verliezen momenteel veel geld aan wagens die einde contract zijn en moeten verkocht worden op een ingestorte tweedehandsmarkt. Maar ook je werkgever kijkt naar zijn centen. Alles waarop bespaard kan worden, passeert daarbij de revue, dus ook de firmawagens.”
Toch blijft de bedrijfswagen voor heel wat werknemers een statussymbool. Veelzeggend is dat de helft van wie met een bedrijfswagen rijdt zich in een wagen nestelt die hij zich privé niet kan veroorloven.
Voor die ‘droomwagen’ schuiven we de zorg voor het milieu overigens graag even aan de kant. Het bewijs: twee derde van de respondenten kon kiezen voor een ecologische wagen. Slechts een derde van hen hapte toe.
Vier op tien werknemers zeggen meer kilometers af te malen sinds ze over een bedrijfswagen beschikken. Privégebruik is daarbij een van de grootste oorzaken.
12 augustus 2019Wat ga je studeren? Volg je je hart en is je kans op werk een zorg voor later, of kies je in functie van de arbeidsmarkt? En welke studies kies je dan best?
Er is geen tekort meer aan boekhouders en schilders. Dat blijkt uit de lijst met knelpuntberoepen van VDAB. Technici en zorgverleners blijven zorgenkindjes.
De stijgende pensioenlasten brengen steden en gemeenten in financieel nauwe schoenen. Heel wat besturen plannen besparingen. De impact op het personeel?
Ascento-directeur Geert Volders pleit voor een bredere blik op interne mobiliteit en het beter managen van talent van eigen vloer.
42,1 procent van de Belgische werknemers verwacht dit jaar een loonsverhoging die meer doet dan alleen de inflatie compenseren. Dat blijkt uit onderzoek.
Twee derde van de kleuters zal later een beroep uitoefenen dat vandaag nog niet bestaat. Hoe kun je dan kiezen voor de juiste opleiding?
Een op de drie werknemers geeft toe dat de verhoudingen tussen collega's vandaag meer gespannen staan dan vorig jaar. Collega's worden stilaan concurrenten.
4 op de 10 werkgevers kent extra verlof toe bovenop wettelijk verlof. Hoe zit dat precies?
Wie tegenwoordig als werknemer op zoek is naar een andere job ziet door de krapte op de arbeidsmarkt vaak heel wat interessante mogelijkheden...