Wim Soutaer: F16-piloot

Wim Soutaer als F16-piloot

Wim Soutaer kennen we allemaal van ‘Idool 2003’ en zijn nieuwste single ‘Eerlijkheid’. In alle eerlijkheid echter: we wisten niet dat deze sympathieke zanger zo’n snelheidsduivel was …

“Snelheid is mijn dada. Ik hou van motoren. Waar ik eveneens dol op ben, is met rollerblades stunts doen op een skateramp of snowboarden. Even door de lucht vliegen. Als je op dat soort dingen kickt, is een F16 besturen het summum. Zeker als je als tiener de veredelde promofilm Top Gun hebt gezien.”

‘In noodsituaties blijf ik kalm’

“Mijn besluit stond vast: ik zou naar de cadettenschool gaan. Maar net op m’n 14de, de leeftijd waarop je daar naartoe mocht, werd die afgeschaft. Ik merkte ook dat je snel scheef bekeken wordt als je vertelt dat je het leger in wil. Misschien maar best dat ik een andere richting uit ben geduwd. Mocht ik ooit het bevel hebben gekregen om te vechten, dan zou ik voor een moreel dilemma zijn geplaatst.”

“Mijn droom is intussen toch een béétje in vervulling gegaan. Ik heb net mijn vliegbrevet gehaald voor een ultralicht gemotoriseerd sportvliegtuigje. Dat mag met z’n 100 pk motor dan tamelijk beperkt zijn, een vlucht richting Zuid-Frankrijk is toch niet te versmaden. In het zwerk geniet je van een enorme vrijheid. Een F16-piloot heeft dat gevoel wellicht in het kwadraat. Ik kan me de adrenaline voorstellen die door zijn lichaam giert.”

“Vóór ik met de cursus begon, moest ik medische proeven afleggen. Bijna was ik afgekeurd omdat ik ooit een hersenbloeding heb gehad. Pas na extra uitleg van de neurologen, die mij volledig genezen verklaarden, kreeg ik groen licht. Ook mijn zicht en mijn reflexen werden getest.”

“Voor een F16 zijn de normen nog strenger. De G-krachten die op je inwerken, mag je niet onderschatten. Die piloten moeten topfit zijn. Mentaal zou ik die job wel aankunnen, denk ik. In noodsituaties blijf ik kalm. Als je vliegtuig panne krijgt, moet je heel doordacht de juiste acties ondernemen. Eén foute beweging kan fataal zijn. Toen ik leerde zonder motor te landen, bleek ik die koelbloedigheid te bezitten. Als je op zo’n moment in paniek slaat, krijg je je toestel niet veilig aan de grond.” (pvd)

13/10/2009

  • 13 oktober 2009