De 25 gekste functietitels ... en wat ze betekenen

Coolblue CEO Pieter Zwart noemt zichzelf ‘eindbaas’. Je kan het zo gek niet bedenken of het bestaat: Beverage Dissemination Officer, Director of First Impressions, Slave boy, ... Het woordje ‘guru’ komt wereldwijd maar liefst 48.000 keer voor in een functieomschrijving. Heb jij ook een fancy functienaam? Of ga je door het leven met een klassieker als ‘administratief bediende’?

Het woordje ‘guru’ (of in het Nederlands: goeroe) past ons allemaal. Van ‘marketing guru’ tot ‘people guru’. Op LinkedIn komt het woordje wereldwijd ruim 48.000 keer voor in een functieomschrijving, aldus nrc.nl.

Anderen kiezen liever voor de woordjes ‘wizard’ (5.118 keer), ‘Jedi’ (1.399 keer), ‘rockstar’ (1.569 keer) of ‘ninja’ (5.965 keer). Denk bijvoorbeeld aan ‘smiles ninja’ (klantenvertegenwoordiger), ‘time attendance ninja’, ‘media sales ninja’ of ‘pizza ninja’.

De opkomst van de creatieve, soms ronduit absurde, functieomschrijving, kent z’n oorsprong in de tech- en start-upwereld waar begin deze eeuw nieuwe functies ontstonden die niet met een klassieke omschrijving te vangen waren.

Dat deze jonge, creatieve bedrijven geen klassieke CEO maar een ‘Chief Visionary’ of een ‘Chief Cheerleader’ hadden, paste bij de tijdsgeest van vernieuwing. Ondertussen zijn de onconventionele functieomschrijvingen ook buiten Silicon Valley doorgedrongen. Omarmd door een generatie twintigers en dertigers die is opgeroeid met het idee dat hun baan, en dus ook hun functieomschrijving, bijzonder moet zijn. En overgenomen door bedrijven die hopen dat een speelse titel de werknemer creatiever maakt.

Heb jij een fancy functienaam? Of ga je door het leven met een klassieker als ‘administratief bediende’?

De 25 gekste functietitels ... en wat ze betekenen

  1. Chief Chatter – De manager van een callcenter.
  2. Director of First Impressions – Receptionist(e).
  3. Beverage Dissemination Officer – Barman.
  4. Chief Happiness Officer - De HR-manager die gelooft dat blije medewerkers goede medewerkers zijn.
  5. Retail Jedi – Een beginnende verkoper of winkelbediende.
  6. Ambassador of buzz - De communicatiemedewerker.
  7. International Key Accountmanager – Verkoopt producten aan organisaties in het buitenland.
  8. ‘Chief Visionary’ of ‘Chief Cheerleader’ – De CEO.
  9. Chief Hacking Officer – Een medewerker die systemen en programma’s test en erop toeziet dat ze niet gehackt worden.
  10. Swiss Army Knife – De generalist die overal bijspringt, afhankelijk van de business.
  11. In-house Philosopher - Draagt zorg voor het morele kompas van het bedrijf.
  12. Chief Troublemaker - De CEO die van te veel avontuur houdt.
  13. Slave boy – De stagiair.
  14. Vice-President of Consumer Connection - Hoofd advertenties en marketing.
  15. Dream Alchemist – De creatieve directeur in een reclamebureau.
  16. Crayon Evangelist – Het hoofd van de grafische afdeling.
  17. Brand Evangelist – De brandmanager aka de marketingmanager van één merk.
  18. Digital Overlord – De webmaster.
  19. Wizard of Lightbulb Moments – De marketingdirecteur.
  20. Aqua Host – Een badmeester.
  21. Voice Data Executive – De telefonist(e).
  22. Warehouse Wizzard – De orderpicker die in een magazijn of distributiecentrum pakketten verzamelt en verzendklaar maakt.
  23. Chief Memory Officer – Een medewerker die bij een fusie of overname verantwoordelijk is voor het behoud van de aanwezige kennis van de betrokken bedrijven.
  24. Chief Restructuring Officer – De gevreesde saneerder.
  25. Accountings Ninja - De financieel manager.

(mr) 

Meer info over Welke job past bij mij? , Hoe jobadvertenties lezen? , CV , Jobs met toekomst

09/05/2017