De 20 populairste bedrijfswagens van 2015

Renault Mégane is momenteel de populairste bedrijfswagen en klopt Volkwagen Golf met ruime voorsprong. Mercedes serie C komt nieuw de top 3 binnen. Verder valt de populariteit op van goedkopere wagens zoals de Peugeot 308, Renault Clio en Skoda Octavia.

Een opvallende stijger dit jaar is Citroën C4 (van plaats 17 naar 5). Ook Mercedes serie C wint gigantisch aan populariteit, en rukt op van de veertiende naar de derde plaats. BMW serie 3 zakt van de derde naar de zesde plaats.

De twee populairste bedrijfswagens blijven Renault Mégane en Volkwagen Golf. De Golf klopt daarmee duidelijk zijn grotere broer de VW Passat (plaats 8 en zo’n 3.000 minder ingeschreven stuks). Maar de Passat doet het wel een heel stuk beter dan in 2014, met meer dan 2.000 extra nieuw ingeschreven voertuigen.

De Audi A3 zakt twee plaatsen, maar het aantal nieuw ingeschreven exemplaren blijft ongeveer gelijk met 2014.

Verder valt de populariteit op van goedkopere wagens zoals de Peugeot 308, Renault Clio en Skoda Octavia. Dat is een nieuw verschijnsel: in 2013 waren budgetwagens nog niet zo prominent aanwezig in de top 20. De Audi A4 staat bijvoorbeeld pas op plaats 12 en de eerste Volvo (de V40) pas op plaats 13.

De 20 populairste bedrijfswagens

  MERK MODEL AANTAL
1 RENAULT MEGANE 13.775
2 VOLKSWAGEN GOLF 8.193
3 MERCEDES SERIE C 6.206
4 FIAT 500 6.151
5 CITROEN C4 5.925
6 BMW SERIE-3 5.788
7 AUDI A3 5.633
8 VOLKSWAGEN PASSAT 5.356
9 PEUGEOT 308 4.874
10 SKODA OCTAVIA 4.660
11 RENAULT CLIO 4.129
12 AUDI A4 4.008
13 VOLVO V40 3.724
14 BMW SERIE-2 3.536
15 BMW SERIE-1 3.531
16 AUDI A6 3.488
17 BMW SERIE-5 3.257
18 VOLVO XC60 3.121
19 BMW SERIE-4 2.874
20 VOLVO V60 2.815

Bron: Febiac, aantal automodellen die de eerste 10 maanden van 2015 voor de eerste maal ingeschreven werden op naam van bedrijven.

Bedrijfswagen dient om schaars talent aan te trekken

Firmawagens blijven gegeerd. Zo’n 70% van de organisaties ervaart moeilijkheden om schaars talent aan te trekken als ze geen bedrijfswagen aanbieden.

Ondanks alle maatregelen om bedrijfswagens minder lucratief te maken, blijft het een aantrekkelijk extralegaal voordeel. Ongeveer acht op de tien privébedrijven en een op de drie overheidsorganisaties biedt bedrijfswagens aan. Dat blijkt uit een studie van SD Worx.

Voor bijzonder veel organisaties is de bedrijfswagen dan ook een aantrekkelijk voordeel dat strategisch wordt ingezet om werknemers aan te trekken en te behouden. Intern zijn bedrijfswagens een cruciaal onderdeel van de loonstrategie. Naar de buitenwereld toe versterken bedrijfswagens het imago van de organisatie.

Bedrijfswagen vertegenwoordigt 8,5% van brutoloon

In de organisaties die bedrijfswagens hebben, krijgt gemiddeld 30% van de medewerkers er een. Voor een werknemer vertegenwoordigt het privévoordeel van een bedrijfswagen gemiddeld zo’n 8,5% van zijn totale brutoloonpakket. Dat blijkt uit een representatieve steekproef van LeasePlan en SD Worx bij bijna 9.000 werknemers met een bedrijfswagen.

Al valt te verwachten dat het mobiliteitsbudget aan populariteit zal winnen, en steeds meer een concurrent zal worden van de bedrijfswagen. In een mobiliteitsbudget kunnen werknemers een bepaald bedrag besteden aan een brede waaier van transportmiddelen: van bedrijfsfietsen over openbaar vervoer en poolwagens tot combinatie-abonnementen en bedrijfswagens.

HR-dienstverleners zijn hier al lang voorstander van, en het lijkt erop dat de overheid en bedrijven steeds meer gewonnen zijn om hier ook werk van te maken. Hoe lastiger de mobiliteitssituatie van een bedrijf, hoe vaker het mobiliteitsbudget een oplossing kan bieden. Meer dan 60% van de Belgen die in Brussel werkt, afkomstig uit welke hoek van het land dan ook, verkiest het mobiliteitsbudget boven de bedrijfswagen, aldus een studie van SD Worx in 2014 bij 2.500 werknemers.

Bedrijfswagenpark blijft zeer dieselgericht

Net zoals vorig jaar is 8 op de 10 bedrijfswagens een diesel. Tegenover 4 op de 10 bij de wagens van particulieren.

Bij de hybride en elektrische wagens zijn we het omgekeerde: bij de bedrijfswagens maken ze 3% uit van het wagenpark en bij de particulieren slechts 1,5%.

Een hybride auto combineert een elektromotor met een klassieke verbrandingsmotor, hij verbruikt minder brandstof en is dus ook milieuvriendelijker dan een normale auto: 15-35 % minder in de stad en buiten de bebouwde kom zelfs 25-55%.

Van de bedrijfswagens is 0,5% een elektrische wagen, bij de particulieren is dat 0%. Nochtans is er keuze zat: lilliputters (Renault Twizy, smart fortwo, …), stadswagens (BMW i3, Renault Zoé, …), middenklassers (Nissan Leaf, Renault Fluence, …) en zelfs een luxueuze berline zoals de Tesla Model S. Ook de Volkswagen up! en Ford Focus rijden nu helemaal elektrisch.

(mr)

Meer info over Bedrijfswagen , Woon-werk & reisvergoeding

26/11/2015