De 20 populairste bedrijfswagens van 2014

De Volkswagen Golf is voor het eerst de populairste bedrijfswagen en klopt duidelijk zijn grotere broer de VW Passat (18e plaats). De BMW 3 en de Fiat 500 vervolledigen het podium.

Firmawagens blijven gegeerd. Zo’n 70% van de organisaties ervaart moeilijkheden om schaars talent aan te trekken als ze geen bedrijfswagen aanbieden.

Ondanks alle maatregelen om bedrijfswagens minder lucratief te maken, blijft het een aantrekkelijk extralegaal voordeel. Ongeveer acht op de tien privébedrijven en een op de drie overheidsorganisaties biedt bedrijfswagens aan. Dat blijkt uit een studie van SD Worx.

Voor bijzonder veel organisaties is de bedrijfswagen dan ook een aantrekkelijk voordeel dat strategisch wordt ingezet om werknemers aan te trekken en te behouden. Intern zijn bedrijfswagens een cruciaal onderdeel van de loonstrategie. Naar de buitenwereld toe versterken bedrijfswagens het imago van de organisatie.

Bedrijfswagen vertegenwoordigt 8,5% van brutoloon

In de organisaties die bedrijfswagens hebben, krijgt gemiddeld 30% van de medewerkers er een. Voor een werknemer vertegenwoordigt het privévoordeel van een bedrijfswagen gemiddeld zo’n 8,5% van zijn totale brutoloonpakket. Dat blijkt uit een representatieve steekproef van LeasePlan en SD Worx bij bijna 9.000 werknemers met een bedrijfswagen.

Al valt te verwachten dat het mobiliteitsbudget populairder zal worden, en steeds meer een concurrent zal worden van de bedrijfswagen. In een mobiliteitsbudget kunnen werknemers een bepaald bedrag besteden aan een brede waaier van transportmiddelen: van bedrijfsfietsen over openbaar vervoer en poolwagens tot combinatie-abonnementen en bedrijfswagens.

HR-dienstverleners zijn hier al lang voorstander van, en het lijkt erop dat de overheid en bedrijven steeds meer gewonnen zijn om hier ook werk van te maken. Hoe lastiger de mobiliteitssituatie van een bedrijf, hoe vaker het mobiliteitsbudget een oplossing kan bieden. Meer dan 60% van de Belgen die in Brussel werkt, afkomstig uit welke hoek van het land dan ook, verkiest het mobiliteitsbudget boven de bedrijfswagen, aldus een studie van SD Worx in 2014 bij 2.500 werknemers.

Volkswagen Golf aan de top

Qua populairste bedrijfswagens hebben we een nieuwe nummer één: de Volkswagen Golf (komt van plaats 3 vorig jaar), en die klopt duidelijk zijn grotere broer de VW Passat (18e plaats). De BMW 3 zakt naar de tweede plaats, waarschijnlijk doordat de nieuwigheid er een beetje af is. De Fiat 500 zakt ook een plaats: er werden in 2014 1.800 stuks minder verkocht dan het jaar voordien.

De Renault Mégane stond in 2011 en 2012 op één, en blijft net als vorig jaar steken op plaats 4. In deze Febiac-lijst wordt wel een onderscheid gemaakt tussen Renault Mégane, Mégane Scenic en Grand Scenic. Als we deze 3 modellen samentellen komen we op 14.800 verkochte exemplaren, ruim meer dan de Golf.

Verder valt op dat goedkopere wagens zoals de Renault Clio, Skoda Octavia en Hyundai IX35 sterk stijgen tegenover 2013. Dalers zijn dan weer de meer luxewagens als de BMW 5, BMW 1, Volkswagen Passat en Mercedes A.

De 20 populairste bedrijfswagens

Top fleet CAR/MPC Merk Model SubModel Aantal
1 VOLKSWAGEN GOLF   9828
2 BMW SERIE-3   8263
3 FIAT 500   6997
4 RENAULT MEGANE   6316
5 AUDI A3   6064
6 RENAULT MEGANE SCENIC 4664
7 RENAULT CLIO   4543
8 SKODA OCTAVIA   4488
9 PEUGEOT 308   4350
10 HYUNDAI IX35   4303
11 AUDI A4   4200
12 BMW SERIE-5   4125
13 VOLVO V40   3915
14 MERCEDES SERIE C   3863
15 RENAULT MEGANE GRAND SCENIC 3841
16 BMW SERIE-1   3496
17 CITROEN C4 GRAND PICASSO 3484
18 VOLKSWAGEN PASSAT   3403
19 AUDI A6   3268
20 MERCEDES SERIE A   3140

Bron: Febiac, aantal wagens in 2014 ingeschreven op naam van bedrijven

Bedrijfswagenpark blijft zeer dieselgericht

Een opvallend verschil: 80,6% van de bedrijfswagens is een diesel, tegenover 45,5% bij de wagens van particulieren.

Opdeling per eigenaarstype en brandstofsoort:

  Ess Diesel LPG Elec CNG Hyb ess Hyb dies Fuel cell Total  
Bedrijf - geen leasing 22.233 74.024 7 731 363 2.039 433 1 99.831 22,0%
Bedrijf - leasing 11.954 93.243   118 38 2.052 187   107.592 23,8%
Totaal Bedrijf 34.187 167.267 7 849 401 4.091 620 1 207.423 45,8%
Zelfstandig 5.329 8.657 8 23 43 185 12   14.257 3,1%
Particulier 122.408 105.250 116 113 425 2.712 60   231.084 51,0%
Totaal 161.924 281.174 131 985 869 6.988 692 1 452.764 100%
  Ess Diesel LPG Elec CNG Hyb ess Hyb dies Fuel cell Total
Bedrijf - zonder leasing 22,3% 74,1% 0,0% 0,7% 0,4% 2,0% 0,4% 0,0% 100,0%
Bedrijf - leasing 11,1% 86,7% 0,0% 0,1% 0,0% 1,9% 0,2% 0,0% 100,0%
Totaal Bedrijf 16,5% 80,6% 0,0% 0,4% 0,2% 2,0% 0,3% 0,0% 100,0%
Zelfstandig 37,4% 60,7% 0,1% 0,2% 0,3% 1,3% 0,1% 0,0% 100,0%
Particulier 53,0% 45,5% 0,1% 0,0% 0,2% 1,2% 0,0% 0,0% 100,0%
TOTAAL 35,8% 62,1% 0,0% 0,2% 0,2% 1,5% 0,2% 0,0% 100,0%

Bron: Febiac, cijfers voor de eerste 11 maanden van 2014

Bedrijfswagens scoren best qua CO2-uitstoot

Het cliché dat bedrijfswagens grote, gulzige en milieuonvriendelijke bakken zijn, klopt duidelijk niet. De gemiddelde CO2-uitstoot van een bedrijfswagen is 118,3 tegenover 124,1 voor wagens van particulieren. Al moet wel gezegd dat 3 jaar geleden bedrijfswagens nog heel slecht scoorden qua milieuvriendelijkheid, en dat de trend naar minder CO2-uitstoot voor een groot stuk te danken is aan de strengere fiscale regels voor milieuonvriendelijke wagens.

De gemiddelde CO2-uitstoot per eigenaarstype:

  2010 2011 2012 2013 2014
Bedrijf 139,4 133,9 125,2 121,2 118,3
Zelfstandig 138,0 131,0 136,2 132,0 129,6
Particulier 129,8 123,0 130,3 126,4 124,1
Total 133,8 127,7 128,1 124,2 121,6

Bron: Febiac

(mr)

Meer info over Bedrijfswagen , In de file

13/02/2015