De 10 simpelste én succesvolste merken ter wereld

Keep it simple

Net als de voorbije drie jaar maakte het internationale bureau Siegel+Gale, gespecialiseerd in merkenstrategie, ook dit jaar een overzicht bekend van de eenvoudigste (en bijgevolg succesvolste) merken ter wereld. Welke merken staan in de top 10?

Met de Global Brand Simplicity Index evalueert Siegel+Gale op basis van een wereldwijde survey bij 10.000 consumenten het belang en de impact van eenvoud op merken.

Het onderzoek

Een aantal sleutelbevindingen uit het onderzoek tonen aan dat merken er goed aan doen om zo simpel mogelijk over te komen:

  • Alleen al in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland winnen merken die eenvoud uitstralen 50 miljard dollar aan inkomsten.
  • 75 procent van de consumenten zal sneller een merk aanbevelen wanneer het simpele ervaringen en communicatie aanbiedt.
  • 29 procent van de Amerikaanse consumenten zijn bereid 4,6 procent meer te besteden aan een eenvoudigere ervaring.

"Uit onze vierde jaarlijkse enquête blijkt dat wereldwijd consumenten meer zouden betalen voor eenvoud", zegt Howard Belk, CEO en Chief Creative Officer bij Siegel+Gale. "Wanneer consumenten bij elk contact met het merk simpelheid ervaren, dan leidt dit tot een dieper vertrouwen en grotere loyaliteit. De Simplicity Index van dit jaar bevestigt dat merken die bereid zijn om hun klantervaringen te vereenvoudigen, meer inkomsten krijgen. Merken die eerder complex zijn, laten daarentegen heel wat geld op de tafel liggen."

Top 10

De studie van Siegel+Gale leverde onder meer een top 10 op van merken die eenvoud uitstralen en hierdoor erg succesvol zijn. Merken zoals Aldi, Amazon en Google scoren zeer goed en vormen samen de top drie.

  1. Discount supermarktbedrijf Aldi 
  2. Webwinkel Amazon 
  3. Zoekgigant Google 
  4. Fastfoodketen McDonald's 
  5. Fastfoodketen Kentucky Fried Chicken 
  6. Supermarktreus Carrefour 
  7. Modeketen C&A 
  8. Elektronicabedrijf Samsung 
  9. Meubelconcern IKEA 
  10. Pizzaketen Pizza Hut 

In een complexe wereld valt eenvoud op. Het brengt helderheid in plaats van verwarring, en het doet twijfels veranderen in duidelijke beslissingen. En merken kunnen de voordelen moeilijk negeren: eenvoud zorgt voor een grotere klantloyaliteit en doet de inkomsten van eenvoudige merken stijgen.

(nm) – Bron: Siegelgale.com 

06/11/2013

  • 06 november 2013