De 10 grootste ergernissen in een open kantoor
Grote kantoorruimtes waar iedereen elkaar kan zien en horen zijn voor veel mensen een echte nachtmerrie. Waarom precies?
Het is geen verrassing dat de economische crisis organisaties aanzet tot het snoeien in verschillende kostenposten. Volgens de Occupiers Cost Index (OCI) is de jaarlijkse gemiddelde kantoorkost per voltijdse medewerker in België op dit ogenblik 12.638 euro. Steeds meer bedrijven kiezen dan ook voor de implementatie van het ‘Nieuwe Werken' waarmee ze het aantal werkplekken drastisch kunnen verminderen.
Hoewel desk sharing momenteel nog niet overal is ingeburgerd, zal deze toepassing steeds meer ingang vinden in de werkplekken van morgen. Nieuwe kantoorgebouwen beogen een bezettingsgraad van 70 procent, zodat een eigen werkplek over enkele jaren een utopie zal worden.
Het samenwerken in een grote ruimtes maakt veel werknemers nochtans ongelukkig. Na mailitis en vergaderitis is het werken in een open kantoor een vaak gehoorde klacht bij kantoormedewerkers. Het lawaai, de vele onderbrekingen en het gebrek aan privacy blijken hierbij de grootste ergernissen te zijn.
Vaak zijn er wel rustige zones voorzien waar medewerkers zich kunnen terugtrekken. In de praktijk zien we echter dat deze cockpits en bubbles regelmatig worden opgeëist door managers die hun kantoor hebben moeten opgeven. Op andere plaatsen zijn er dan weer - wegens plaatsgebrek - geen aparte ruimtes voorzien.
(tc)
Tim Christiaens is de oprichter van de Time Management Company en auteur van Win Tijd Op Jouw Manier. Hij is een expert in time management en coacht medewerkers in tijdsbeheer.
Lezers van Jobat ontvangen een korting van 10 procent voor de open opleiding van Time Management Company.
5 maart 2014Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Grote kantoorruimtes waar iedereen elkaar kan zien en horen zijn voor veel mensen een echte nachtmerrie. Waarom precies?
Uit onderzoek blijkt dat het aantal werkplekken op kantoren fors zal dalen. In 2020 zouden maar iets meer dan 6 bureaus per 10 werknemers beschikbaar zijn.
Veel bedrijven stappen over naar zogenaamde landschaps- of open kantoren. Zo’n onpersoonlijke werkplek is echter funest voor de tevredenheid en efficiëntie.
Een hub van Xwork: de missing link in het hybride werkleven
Voor heel wat jobfuncties heb je tegenwoordig echt wel een smartphone of laptop nodig. Gelukkig moet je die als werknemer niet altijd zelf betalen.
Farma is de aantrekkelijkste sector om voor te werken. Luchtvaart moet terrein prijsgeven. De sector van banken en verzekeringen zet zijn opmars verder.
In de zorgsector zijn er altijd handen te kort. Maar vertaalt de hoge vraag naar verpleeg- en zorgkundigen zich ook in een hoog loon?
Voor ze bij Pfizer begon, startte Shana een opleiding verpleegkunde en was ze kinderverzorgster op zelfstandige basis
Werken in Brussel? Dat kunnen deze jongeren enkel maar aanraden. “Geen twee werkdagen lijken op elkaar”