Creatieve experten helpen ondernemers innoveren

Connecting the Dots. Dat is de naam van een unieke kruisbestuiving die de voorbije twee jaar in Antwerpen georganiseerd werd tussen de creatieve industrie en andere, traditionele sectoren. Het project resulteerde in meer dan 30 cocreatietrajecten met kmo's.

4 januari 2019

Delen

Studio Dott
“In Antwerpen bloeit heel wat creativiteit, maar we hebben ten opzichte van de buurlanden een achterstand in te halen.” (Pieter Lesage, Studio Dott)

Doel van de samenwerking is enerzijds Antwerpse ondernemers motiveren om te innoveren en anderzijds creatieve ondernemers helpen groeien. In de cocreatietrajecten gaan ze samen op zoek naar innovatie. Ze creëren nieuwe economische opportuniteiten, nieuwe producten en diensten waarmee ze zich terug sterker kunnen positioneren tussen de concurrentie. Het leidde tot verrassende en mooie resultaten.

“Dankzij Connecting the Dots zijn projecten ontstaan die anders nooit in ons zouden zijn opgekomen en zijn we in contact gekomen met firma's die we waarschijnlijk anders nooit hadden leren kennen”, getuigt Pieter Lesage van ontwerpbureau Studio Dott uit Berchem.

Cocreatietraject

Met twee ondernemingen zette Studio Dott dergelijk cocreatietraject op. “Een eerste project deden we met accountancykantoor MDMJ uit Geel. Dat was totaal onze wereld niet en het deed ons eerlijk gezegd aanvankelijk wel even in de haren krabben hoe we daarin onze creativiteit zouden kunnen laten spreken. Maar we merkten al snel dat er een vooruitstrevende visie heerst. MDMJ legde ons de vraag voor 'wat binnen tien jaar?' omdat hun beroep dan helemaal geautomatiseerd zal zijn. Bovendien werken ze heel specifiek voor artsen, wat een totaal andere analyse en inzicht van de cijfers vraagt dan een grote onderneming. Conclusie was dat de focus door die automatisatie minder gaat liggen op het verwerken van de cijfers, maar meer op advies geven en het beantwoorden van vragen. Dat heeft uiteindelijk geleid tot een vervolgtraject met de creatie van een eigen product omtrent het visualiseren van de cijfers. Voordien zouden we er nooit aan gedacht hebben om in de accountancywereld te prospecteren. Het is dus voor beide partijen een interessante kruisbestuiving geweest”, vertelt Pieter Lesage.

“Hetzelfde verhaal eigenlijk voor ons tweede project”, gaat hij voort. “Dit keer ging het om een bedrijf, The House of Contact Centers (THoCC) uit Mechelen, dat contactcenters helpt efficiënter en beter te werken. THoCC wou internationaliseren en schalen. Door hun kennis in een online platform te integreren kunnen die contactcenters zichzelf nu evalueren en verbeteren. Ook hier is er een vervolgtraject uit ontsproten.”

Samen met de Stad Mechelen, Stad Turnhout en impactorganisatie Blenders als partners werd Connecting the Dots op poten gezet door Antwerp Powered by Creatives (APBC), het samenwerkingsverband tussen provincie Antwerpen, stad Antwerpen, De Winkelhaak, Universiteit Antwerpen, Antwerp Management School, Sint-Lucas Antwerpen en de Karel de Grote-Hogeschool. Er was ook cofinanciering van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).

Buzzkruit

De oprichter van Studio Dott juicht het bestaan van initiatieven als Antwerp Powered by Creatives ernorm toe. “In Antwerpen huist en bloeit heel wat creativiteit, maar we hebben ten opzichte van de buurlanden een achterstand in te halen. We zitten strategisch moeilijk tussen de vier creatieve hoofdsteden Londen-Parijs-Amsterdam-Berlijn. Het succes van de creatieve industrie is recht evenredig met talent.”

“Om goede projecten te kunnen binnenhalen, heb je goede mensen nodig. Maar om goede mensen te kunnen aantrekken, heb je goede projecten nodig. Initiatieven als APBC helpen om talent aan te trekken en Antwerpen als creatieve hub te profileren. Zo organiseerde het recent ook nog Buzzkruit, een beurs voor studenten en jong afgestudeerden in de creatieve sector. Ook dat was een grote meerwaarde voor ons”, merkt Lesage op.

Blijvend stimuleren van cocreatietrajecten

De facebookgroep Antwerp Powered by Creatives is opgezet als een inclusief platform waar nu al meer dan 2.000 creatieve ondernemers actief participeren en mee het nut van deze community bepalen. De voorbije twee jaar werden 700 kmo’s geïnspireerd en geïnformeerd over de meerwaarde van creatieve expertise, via netwerkevents, sprekersacademies en projecten. APC wil die ervaring blijven inzetten om kmo’s te motiveren zo'n cocreatietraject op poten te zetten. Ondernemers die geïnteresseerd zijn, kunnen contact opnemen met APBC en het magazine gratis aanvragen om zich te laten inspireren door verhalen over deze trajecten.

(bar) - Foto: Provincie Antwerpen - Meer info: www.apbc.be 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.