Coopman Orona verzilvert de nieuwe dynamiek

“De naamsverandering wijst op de verdere groeiambities.” (Christof Van Heddegem, commercieel directeur Coopman Orona)

Liften Coopman, producent en installateur van liften, verandert van naam. Vanaf 1 januari 2015 heet het bedrijf Coopman Orona, een rebranding waarmee de Spaanse eigenaar Orona zich in België ook als bedrijfsmerk wil profileren. Sinds de overname groeide de omzet, en ook de tewerkstelling blijft toenemen.

Liften Coopman opereerde lange tijd vanuit twee gebouwen in Kuurne en verhuisde vorig jaar naar één centraal pand in Waregem. Het voormalige familiebedrijf, dat bijna veertig jaar geleden werd opgericht, werd in december 2010 overgenomen door de Spaanse Orona-groep. Orona is een globale toptienspeler, waarmee Liften Coopman toen al enkele jaren samenwerkte.

"Dat we op 1 januari van naam veranderen, lag helemaal in de lijn van de verwachtingen en is een gevolg van de toekomst- en groeistrategie van het bedrijf en de groep", zegt commercieel directeur Christof Van Heddegem. "We hebben nog een hele tijd doorgewerkt onder de naam Coopman Liften, omdat die nu eenmaal heel bekend is in België. En ook bij de naamsverandering en company rebranding was het om commerciële redenen geen optie om 'Coopman' niet meer te gebruiken. Vandaar, 'Coopman Corona'. Dit is trouwens evengoed van toepassing op ons zusterbedrijf Ascelec uit Luik, dat vanaf 1 januari Ascelec Orona gaat heten."

Ambities in België

De naamsverandering, de nieuwe huisstijl en het logo geven blijk van de nieuwe wind die door het vroegere familiebedrijf waait sinds de overname door Orona, de grootste liftenproducent van Spanje, die ook mondiaal actief is en exporteert naar meer dan honderd landen. Orona wil nu dus ook als ‘merk’ bekend worden op de Belgische markt.

"Dit past binnen de Europese en globale strategie", zegt Christof Van Heddegem. "Meer nog dan een naamsverandering is het een uiting van ambities die Orona ook in België heeft. Voor ons als Coopman Orona betekent dit een verdere groei. Sowieso is het voor ons bedrijf positief gebleken om deel te kunnen uitmaken van een grotere groep. Dat heeft de verdere professionalisering in de hand gewerkt. Dankzij de grotere productiecapaciteit, de schaalvoordelen en snellere toegang tot innovaties is de omzet de voorbije jaren gestaag gestegen. Als onafhankelijke liftenproducent tussen de grote multinationals was het voor Liften Coopman nooit echt gemakkelijk, hoewel we op onze thuismarkt altijd goed hebben kunnen standhouden. Maar multinationals kunnen wereldwijd nu eenmaal meer volume in de markt zetten en beschikken ook over ruimere ontwikkelingsbudgetten. Sinds we deel uitmaken van de Orona-groep kunnen we – samen met ons Luikse zusterbedrijf – echte state-of-the-artproducten aanbieden, en nog beter inspelen op alle technische evoluties. Onder meer rond energieverbruik en -recuperatie wordt heel veel en snel geïnnoveerd, en op dat vlak staat Orona aan de top."

Tewerkstelling

Zelf liften produceren, doet Coopman Liften – vanaf 1 januari dus Coopman Orona – al een tijdje niet meer. Ze namen die al langer af, voornamelijk van Orona, al behielden ze tot enkele jaren geleden in Kuurne nog een kleine productiecapaciteit voor maatwerk. Maar ook dit bleek niet langer noodzakelijk, omdat door nieuwe productietechnieken ook maatwerk steeds meer ‘standaard’ gefabriceerd kan worden.

Toch stelt Coopman meer dan 200 mensen tewerk. Niet alleen in het hoofdkantoor in Waregem, maar ook in de twee workcenters. Die werden geopend om dichter bij de klanten te kunnen staan. Dat van Wemmel bestaat sinds een tweetal jaar, in Wilrijk ging het workcenter op 1 september van start.

Coopman Orona lift
"In de liftenbusiness is een goede service kunnen leveren van levensbelang", zegt Christof Van Heddegem. "Liften moeten 30 tot 50 jaar kunnen meegaan, en toch goed blijven werken – 24 uur op 24 – en up-to-date gehouden worden door een goed preventief onderhoud. Naast onze gespecialiseerde monteurs stellen wij dus ook veel servicetechnici tewerk."

Metroliften

Door de groeistrategie van Orona op de Belgische markt en het goed gevulde orderboekje is de werkzekerheid op middellange termijn verzekerd. Meer nog: Coopman Orona werft nog voortdurend aan. "We zijn altijd op zoek naar gespecialiseerde arbeiders en technici voor de montage, het onderhoud en de renovatie van de liften", zegt Christof Van Heddegem. "Omdat het zo’n gespecialiseerde activiteit is, geven we de voorkeur aan ervaren mensen, hoewel we zeker ook jonge technici niet schuwen en ze een kans willen geven. Zij kunnen dan in huis een doorgedreven opleiding krijgen."

Dit najaar heeft het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bijvoorbeeld nog voor 20 miljoen euro liften besteld bij Coopman Orona, bestemd voor het Brusselse metronet. Veertien liften zijn bedoeld voor het nieuwe ‘multimodale’ knooppunt dat Station Schuman moet worden. Bovendien sloten Coopman en Orona recent ook een raamovereenkomst met de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB voor het onderhoud van alle bestaande én nieuwe liften in de Brusselse metrostations. Deze beide opdrachten zijn gespreid over de komende vier jaar.

(jd) – Meer info: www.coopman.be

05/12/2014

  • 05 december 2014