Collega's
Vorige

1 van 575

Volgende
Volgend artikel:

Samen met je collega's sporten: ja of neen?

Hoe omgaan met een conflict op het werk? 4 tips

Conflict op het werk
Je kent het waarschijnlijk wel: frustraties, misverstanden of meningsverschillen die in de doofpot verdwijnen. Terwijl collega’s en leidinggevenden doen alsof er niks aan de hand is, wordt het probleem alleen maar groter. Tot de bom opeens ontploft. De spanning die al een tijdje in de lucht hing, is uitgegroeid tot een conflict. Hoe ga je daarmee om? En vooral: hoe los je zo’n conflict op?

Conflicten op de werkvloer kunnen om verschillende redenen ontstaan. Vaak is het een kwestie van slechte communicatie: een opdracht die onduidelijk werd uitgelegd waardoor de verwachtingen niet meer op dezelfde lijn liggen. Ook een gebrek aan erkenning of waardering kan de oorzaak van een conflict zijn. Of botsende karakters. De bron van het conflict aanpakken, is de boodschap. Al is dat uiteraard niet altijd even eenvoudig. Vier tips!

Grijp op tijd in

Beter voorkomen dan genezen. Cliché, maar wel heel effectief om een gezonde werksfeer te creëren. Laat die frustraties, misverstanden en meningsverschillen dus niet groter worden. Spreek ze uit wanneer ze nog klein en behandelbaar zijn. Maar doe dat wel op een constructieve manier. En vertel ook enkel aan de persoon in kwestie wat er precies op je lever ligt. Kwaadspreken achter iemands rug helpt je niet verder. Integendeel, je collega’s zullen je misschien beschouwen als een roddelaar. Dat kan na verloop van tijd je reputatie op de werkvloer aantasten.

Lees ook: Tips om contraproductief werkgedrag om te buigen tot gezond samenwerken

Vind de juiste balans

In sommige gevallen volstaat het om even wat druk van de ketel te halen. Laat iedereen z’n zegje doen en ga daarna gezellig samen een koffie drinken of plan een luchtige teambuildingsactiviteit. Zo, zand erover!

Wanneer je het probleem meer aandacht geeft dan nodig, blijft het conflict net langer aanslepen. Anderzijds is het belangrijk dat je de situatie niet minimaliseert of onderschat, want dan geef je je collega’s het gevoel dat je hen niet serieus neemt. Een moeilijk maar cruciaal evenwicht.

Hou je collega’s te vriend: 5 tips!

Probeer niemand met de vinger te wijzen

Elkaar verwijten naar het hoofd slingeren lost niks op. Het tast de vertrouwelijke sfeer op de werkvloer aan, waardoor de situatie vaak nog verder escaleert. Probeer dus niet zomaar in een slachtofferrol te kruipen. In een conflict ben je immers altijd (minstens) met twee.

Je mag je collega’s zeker en vast op hun fouten wijzen, zolang je niet alle schuld in hun schoenen schuift. Erken ook je eigen fouten en bied daarvoor je – oprechte! – excuses aan.

Extra: Hoe omgaan met ergernissen op je werk?

Ga op zoek naar de gulden middenweg

Bij een conflict moet iedereen water bij de wijn doen. Verwacht niet van je collega dat hij of zij toegevingen doet, als je zelf niet van plan bent om dat te doen. Ga met elkaar in gesprek. Wat kan wel, wat kan niet? Hoe zullen jullie reageren als het probleem zich nog eens voordoet? Welke afspraken willen jullie maken? Na wat wikken en wegen bereiken jullie gegarandeerd een consensus die voor jullie beiden leefbaar is!

TEST: Hoe reageer jij wanneer je het volledig oneens bent met iemand?

(ZINNIG) – Bron: Liantis

5 april 2024
Anderen bekeken ook