Quote

Mag ik, vóór ik schuimbekkend en overspannen de zomer induik, nog een laatste keer deze plek misbruiken om een hardnekkige ergernis te ventileren?

6 juli 2012

Delen

San F. Yezerskiy

Ik breng behoorlijk veel tijd door op sociale media allerhande. Dat betekent dat ik voortdurend zelfpromotie onder de neus geduwd krijg van mensen die in diezelfde sociale media carrière hebben gemaakt. Over het algemeen zijn dat marketing- en communicatiemannetjes, die om den brode lezingen geven over innovatie of creativiteit voor een publiek dat krek hetzelfde beroep uitoefent als zij. In feite is het een even grote zwendel als de Europese obligatiemarkt, met als enige verschil dat deze 2.0'ers niemand kwaad doen: kleine sommen geld worden doorgeschoven binnen dezelfde vijftig bedrijfjes, denktanks en influentials, op de receptie achteraf krijgt iedereen een goodie bag en dit alles kan tot in de eeuwigheid blijven doorgaan.

Ik zou hiermee dan ook gerust kunnen leven, ware het niet dat dit slag mensen zichzelf graag bedient van de zogeheten motivational quote: een klein stukje pseudowijsheid dat wordt geponeerd met dezelfde allure waarmee de Dalai Lama de onderdrukking van zijn volk in een levensbeschouwelijk kader plaatst.

Als ik érgens pisnijdig van word, dan zijn het wel motivational quotes. Grofweg kunnen we ze opdelen in drie categorieën:

  1. Het Uit Mad Men Weggelopen Reclamegenie.
    Voorbeeld: ‘When everyone thinks you're crazy, you're either crazy or on to something.’ Een tip die klinkt alsof je er meteen mee aan de slag kan, tot je doorkrijgt dat hij meer bravoure dan inhoud bevat. En hoe herken je een goed idee dan precies? Laat maar zitten. Eerst een whisky.
  2. De Extraverte, Immer Netwerkende Entrepreneur.
    Voorbeeld: ‘Life begins at the end of your comfort zone.’ Deze uitspraak dient eerder om de eigen kwaliteiten te benadrukken dan om anderen op weg te helpen. Hij zegt: ‘Ondernemen is voor durvers. Ben jij een durver? Neen? Ik wel, daarom ben ik een ondernemer." In de praktijk komt het erop neer dat de gebruiker van dit citaat vooral veel tijd vergooit aan activiteiten waar hij niets van afweet.
  3. De Koffieliefhebber.
    Deze is eenvoudig: succesvolle mensen drinken koffie. Op hoe meer verschillende manieren je kan uitdrukken hoezeer jíj van koffie houdt, hoe groter je succes.

Deze voorbeelden tonen aan dat het niet uitmaakt of de motivational quote echt ergens op slaat, zolang hij maar goed klinkt in een powerpointpresentatie of op de achterflap van een handboek.

In mijn hele leven heb ik één nuttig boek gelezen over creativiteit. Het heet Steal like an artist en is voor een prikje te vinden op het internet. Austin Kleon draait met een grote bocht om alle gebakken lucht heen en legt kort uit wat creativiteit écht betekent: bekijk wat anderen je hebben voorgedaan, pik eruit wat je goed vindt en maak daarmee iets nieuws. Op de tijd die je verspilt in workshops die iets anders vertellen dan dit, kan je tientallen dingen zien, lezen en beluisteren die je veel meer zullen inspireren.

(sfy) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.