Death by promotion

Thomas Blondeau
Thomas Blondeau werkt voor het Leids Universitair weekblad Mare. Vorig jaar verscheen zijn tweede roman Donderhart.

‘Met de Belangrijke Uitgeverij. Kunt u even wachten?’

‘Met Thomas. Hallo?’ ...
‘Goedemorgen, met Thomas Blondeau. Ik schrijf voor een Toch Wel Redelijk Bekend Blad. Ik ben op zoek naar uw promotieafdeling.’
‘Die is in vergadering. Kunt u later terugbellen?’
‘Ja, maar ik had vrijdag al gebeld en toen waren ze ook in vergadering. En... '
‘Tja, ze moeten veel bespreken.’
‘Euh. Ongetwijfeld. Ik begrijp dat promotie, het bereiken van de buitenwereld als het ware, knap veel denktijd vergt.’
‘Precies. Kan ik u verder nog ergens mee van dienst zijn?’
‘Ik wil eigenlijk alleen een recensie-exemplaar aanvragen. Het gaat om die Vermoedelijk Veelbelovende Debuutroman van Iemand Die Nog Niemand Kent.’
‘Dat moet u toch echt even aan de promotieafdeling vragen. Die houden bij wat waar verschijnt.’
‘Kunt u hen vragen of ze me even terugbellen?’
‘Ja, wel, het handigst en het snelst is als u ze even een mailtje stuurt. Dat kan naar promo@BelangrijkeUitgeverij.com. Meestal reageren ze daar direct op.’
‘Ok, doen we dat.’
...
‘Goedemorgen, met Thomas Blondeau van het Toch Wel Redelijk Bekend Blad. Ik bel in verband met die Vermoedelijk Veelbelovende Debuutroman van Iemand Die Nog Niemand Kent. Had ik u gister ook al aan de lijn?’
‘Dat zou kunnen. Waar ging het over?’
‘Ik had graag een recensie-exemplaar ontvangen die Debuutroman.’
‘Dat moet u even met de promotie-afdeling opnemen.’
‘Die heb ik gister al een mailtje gestuurd maar nog geen reactie op ontvangen.’
‘Wacht, ik verbind u even door ... Meneer Cadeau, ik hoor net dat ze even de deur uit zijn. Kunt u later terugbellen?’
‘Ik heb alleen een exemplaar nodig. Het Toch Wel Redelijk Bekend Blad wil graag als een van de eerste met een recensie komen. Of misschien wel een interview als mijn vermoedens over deze Vermoedelijk Veelbelovende Debuutroman blijken te kloppen. En het boek verschijnt al volgende week, dus.’
‘Ah, een interview. Dan is het beter even de persafdeling te contacten. U kunt best een mailtje sturen naar pers@BelangrijkeUitgeverij.com. Als u daar even inzet waarvoor u schrijft en waarover het gaat, dan komt alles goed.’
‘Maar dat heb ik nu net uitgelegd. Kunt u mij dat boek niet gewoon opsturen? Ik probeer het nu al bijna een week bij u aan te vragen.’
‘Momentje, ik ga het even vragen. Nu hoor ik net dat het nog bij de drukker ligt. Het is er pas over een paar dagen.’
‘Aha, maar u kunt mij vast wel een pdf van de drukproef sturen?’
‘Dan doen we niet. We willen niet dat het ergens gaat rondzwerven op het internet. De promotieafdeling kan u een uitgedraaide versie sturen.’
‘Maar ik zie in de catalogus staan dat het een roman is van 520 pagina’s. Niet alleen is dat zonde van het papier, het past nooit in mijn brievenbus. Met wat tegenslag ligt het dan pas over twee dagen op het postkantoor. En het Redelijk Bekend Blad wil mijn artikel toch echt graag snel hebben.’
‘Weet u wat? Als u alles wat u net vertelt heeft in een mailtje zet en stuurt naar info@BelangrijkeUitgeverij.com dan komt het vast wel bij de goede persoon terecht.’

(tb) 

04/07/2011

  • 04 juli 2011