Colruyt start met nieuw winkelconcept in Overijse

Colruyt opent eind november zijn eerste Cru-winkel. Onder die naam lanceert de retailketen een nieuw winkelconcept dat inspeelt op de vraag naar artisanale producten. De primeur is voor Overijse, waar Colruyt een team van dertig gepassioneerde vakmensen verzamelt.

2 oktober 2014

Delen

Cru Colruyt
De eerste Cru-winkel van Colruyt opent binnenkort in Overijse. ”Er zijn al genoeg winkels waar je een stokbrood kunt kopen voor 50 cent.” (Jean-Pierre Roelands, directeur winkelconcepten, Colruyt)

Cru is het geesteskind van Jean-Pierre Roelands, directeur winkelconcepten bij Colruyt Halle. Twee jaar geleden kreeg hij de opdracht om een nieuw winkelconcept uit te denken voor de retailgroep. "In deze gehaaste tijd zijn mensen op zoek naar momenten van rust, naar momenten van genieten", zegt Roelands. Cru is in zijn ogen geen winkel waar je snel je boodschappenkarretje vollaadt, maar een marktplaats voor verse producten zoals vlees, vis, brood, groenten en fruit maar ook kaas, wijn, ter plaatse gebrande koffie, gerechten uit eigen keuken en bloemen.

Geen interne concurrentie

De eerste Cru opent eind november in Overijse, op amper 500 meter van een bestaande Colruyt-vestiging. Maar volgens Roelands is er geen sprake van interne concurrentie. "In Cru staat geen enkel artikel dat in een van onze bestaande winkels wordt aangeboden. Het is een volledig ander, en kleiner assortiment. We verkopen vandaag overal tijgerbrood, dat is lekker en heeft succes. Maar in de Cru zul je geen tijgerbrood vinden, wel artisanaal brood dat ter plaatse gebakken wordt." Ook de klassieke merkproducten worden er niet aangeboden. "Bij Cru komt er geen ketchup van Heinz, maar misschien wel zelfgemaakte ketchup. Wanneer we een Cru openen in Gent, zul je daar Gentse mosterd vinden."

Toch is het aanbod van Cru ruimer dan streekproducten. "Het moet in de eerste plaats lekker zijn en onderscheidend. Als het dan nog lokaal of biologisch is, is dat meegenomen. We kijken wel naar de lokale vragen van onze klanten. In een streek waar veel Italianen wonen moet je Italiaanse tomaten verkopen, anders gaan ze ergens anders winkelen." Het aanbod in Cru kan van dag tot dag wisselen. "We kijken naar wat de markt op dat moment biedt. Als we iemand vinden die in de winter lekkere frambozen kan leveren, zullen we die verkopen. En als dat niet lukt, dan zijn er geen frambozen maar is er iets anders."

De kwaliteit van de producten wordt verzekerd door de partners waarmee Colruyt samenwerkt. "Als je in Cru een kip koopt, zal die echt naar kip smaken. Vandaag moet je soms saus bij je kip doen om ze naar iets te laten smaken", zegt Jean-Pierre Roelands. "Goede producten hebben geen toevoegingen nodig. Als het goede zalm is, moet je daar geen ui op doen.”

Estafette van passie

Om dat aanbod aan de man en vrouw te brengen, wil Roelands in Overijse een team van vakmensen verzamelen. "Bij Colruyt werken er nu 3.000 beenhouwers, maar voor Cru heb ik mensen nodig die gepassioneerd zijn door voeding. De bakker moet een stielman zijn die brood met zuurdesemdeeg kan bakken zonder dat het zuur smaakt. Ook onze poelier, de visboer, de groenten- en fruitboer worden schakels in een estafette van passie, van producent tot bij de klant."

Hoewel Colruyt al een eigen koffiebranderij heeft, wil Roelands in Cru kleine hoeveelheden koffie laten branden. "Onze koffiebrander moet inspelen op het moment, zodat je bijvoorbeeld 's avonds andere koffie vindt dan 's ochtends, of andere koffie in de zomer dan in de winter."

De productspecialisten zullen hun kennis delen met de klanten, maar ook moeten luisteren. "De tijd van eenrichtingsverkeer is voorbij", stelt Roelands. "We willen ook leren van onze klanten, ons aanpassen aan de plaatselijke gebruiken en smaak. Als tante Germaine het beste recept voor stoverij van Overijse heeft, waarom zouden wij dat dan niet overnemen?" Roelands noemt zijn toekomstige klanten soulmates die dezelfde passie voor lekker eten delen.

De eerste Cru opent in Overijse in een gerenoveerde vierkantshoeve uit 1852, waar Colruyt een modern stuk bijbouwde. Er werd niet krampachtig geprobeerd om alles 'authentiek' te laten lijken. "Een eiken balk is een eiken balk, en een stalen profiel is een stalen profiel. We gaan geen energie verspillen om dat staal te camoufleren", zegt Roelands. Ondanks de historische locatie zal er heel wat hightech in de winkel te vinden zijn. "We gaan ons vlees vacuüm verpakken, omdat dat de beste manier is om de smaak te bewaren. Maar we zullen onze klanten moeten opvoeden: vacuümverpakt vlees verkleurt namelijk. Maar als je de verpakking opent, heeft het na tien minuten zijn kleur terug."

Eerste test

Overijse is een testcase voor het nieuwe winkelconcept en zal grondig geëvalueerd worden voor er andere sites opengaan. "Het zal niet van de eerste dag perfect zijn", geeft Roelands toe. "Maar we willen er samen met onze partners veel uit leren. Niettemin laat Roelands doorschemeren dat de plannen voor volgende vestigingen al klaarliggen. "Elke Cru krijgt een eigen identiteit. Onze tweede Cru zal niet in een oude hoeve zitten, maar misschien in een fabriekspand of een brouwerij."

Roelands is ervan overtuigd dat er in Overijse en omstreken een publiek te vinden is voor Cru – waar de Colruyt-filosofie van 'de laagste prijs' niet geldt. "Cru wordt niet exclusief. We willen bereikbaar en betaalbaar zijn voor een tamelijk breed publiek. Er zijn al genoeg winkels waar je een stokbrood kunt kopen voor 50 cent, maar er zijn ook mensen die iets meer willen betalen voor een echt lekkere baguette.”

(jd) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.