Claes-Roels en The Factory Brussels gaan samen: communicatie wordt steeds belangrijker

Drukkerij Claes-Roels, met vestigingen in Sint-Pieters-Leeuw en Lier, en communicatiebedrijf The Factory Brussels uit Jette gaan samen. Het nieuwe bedrijf zal een brede waaier aan communicatiediensten aanbieden, zowel op papier als digitaal.

13 februari 2015

Delen

"We willen geen fabriek zijn waar mensen hun uren kloppen.” (Thijs Claes, algemeen directeur Claes-Roels)

Drukkerij Claes-Roels en communicatiebedrijf The Factory Brussels maakten vorige maand hun fusieplannen bekend. De twee bedrijven samen waren in 2014 goed voor een omzet van zo’n 25 miljoen euro, bijna 10 procent meer dan het jaar daarvoor. Het fusiebedrijf wordt daarmee het vierde grootste communicatiebedrijf met eigen drukkerij in deze sector, en een van de weinige drukkerijen met een dergelijk multidisciplinair serviceaanbod, zegt Thijs Claes, algemeen directeur van het nieuwe fusiebedrijf.

Het fusiebedrijf heeft een complexe voorgeschiedenis. In 1978 richtte Guido Claes de drukkerij Claes Printing op. In 1996 nam hij de drukkerij Roels in Borgerhout over. Beide bedrijven bleven echter naast elkaar bestaan. In 2009 nam de tweede generatie onder Thijs Claes het roer over. Er volgden nog drie overnames van drukkerijen in de buurt. In 2013 werden de zusterbedrijven samengesmolten tot Claes-Roels. The Factory Brussels bestaat al sinds 1964 als drukkerij. In 1997 nam de onderneming een grafisch bureau en een IT-bedrijf over. "We wilden onze klanten een totaalpakket kunnen aanbieden", vertelt Guido Geraerts, directeur van The Factory Brussels. Later volgden nog twee overnames.

Consolidatie

Het nieuwe fusiebedrijf is dus eigenlijk ontstaan uit tien afzonderlijke bedrijven. Hun verhaal illustreert een trend in de grafische sector, waar steeds meer bedrijven samensmelten. Dat komt doordat de sector het moeilijk heeft, legt Thijs Claes uit. "In een economische crisis besparen bedrijven eerst op marketinguitgaven. Wat wij doen heeft daar rechtstreeks mee te maken. Daarnaast gebeurt steeds meer communicatie niet langer via papier, maar via websites of apps. Op tien jaar tijd zijn de papiervolumes met de helft gedaald, en dat volume komt nooit meer terug."

Daarnaast zorgen technologische innovaties ervoor dat drukkerijen veel meer kunnen produceren op evenveel tijd. "Een moderne drukpers heeft dezelfde capaciteit als twee machines van tien jaar geleden", zegt Thijs Claes. "Zet daar de dalende volumes naast, en je hebt een markt die rijp is voor consolidatie." Guido Geraerts treedt hem bij: "Wij kiezen voor deze fusie omdat we geloven in schaalvergroting. Alleen efficiënte en performante bedrijven zullen het halen in onze industrie."

Beiden zijn hoopvol voor de toekomst. "Communicatie wordt steeds belangrijker, en we zijn als leverancier van print- en online communicatie goed geplaatst om daarop in te spelen", zegt Thijs Claes. In de Verenigde Staten is de daling van printvolumes al gestopt, weet Guido Geraerts. "Print is al vaker doodverklaard, maar wij zullen het einde van drukwerk niet meer meemaken."

Familiale sfeer

Het nieuwe fusiebedrijf heeft een investeringsplan van 3 miljoen euro klaarliggen, onder meer voor een nieuwe drukpers en een machine om brochures af te werken. Er wordt ook geïnvesteerd in opleidingen voor het personeel. Het fusiebedrijf zal 130 werknemers tellen, waarvan 100 in de printafdeling en 30 in diensten. Het bedrijf is nog op zoek naar een nieuwe locatie in Brussel waar alle werknemers onder één dak kunnen zitten. "De keuze voor Brussel ligt voor de hand, omdat het grootste deel van onze klanten in de regio zit. We zijn bovendien het enige communicatiebureau met een eigen drukkerij in de regio." Voor de klanten uit de regio Antwerpen blijft daar ook een satellietkantoor bestaan.

Een fusie is altijd een beetje een avontuur, maar de twee zaakvoerders hebben er een goed oog in. "We hebben allebei al verschillende overnames afgerond, en hebben dus wel wat ervaring opgebouwd in het samenvoegen van bedrijven en mensen", zegt Thijs Claes. "We delen bovendien dezelfde visie en dezelfde waarden. De kleine verschillen in bedrijfscultuur zullen vanzelf verdwijnen als we op de nieuwe locatie samenzitten." Het bedrijf moet de sfeer van een familiebedrijf behouden. Thijs Claes vindt het belangrijk dat de afstand tussen de top en de basis klein blijft. "Om maar een voorbeeld te geven: bij ons geeft iedereen elkaar 's ochtends een hand. Dat menselijk contact vinden we heel belangrijk. We willen geen fabriek zijn waar mensen hun uren kloppen, maar een onderneming waarbij mensen zich betrokken voelen."

Tot voor een paar jaar was drukker een knelpuntberoep. Dat is inmiddels veranderd. Wel zijn afwerkers voor drukwerk nog moeilijk te vinden. Daarnaast zijn er bij het bedrijf heel wat grafisch vormgevers aan de slag. Die zijn er op dit moment in overvloed, zegt Guido Geraerts. Dat geldt niet voor jobs die te maken hebben met de online toepassingen. "Naar goede webdesigners, webontwikkelaars, PHP-programmeurs zijn we voortdurend op zoek." Ook projectmanagers die een project zowel technisch als commercieel opvolgen, zijn in de sector zeer gegeerd.

Het fusiebedrijf moet nog een nieuwe naam krijgen. "Er zijn projectgroepen aan de slag voor alle aspecten van de integratie. De zoektocht naar een nieuwe naam is daar één van", zegt Thijs Claes.

(wv)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.