Carglass investeert in bezielde medewerkers

De dag na de hagelstorm in juni 2014 trokken heel wat Carglass-medewerkers spontaan naar het werk. Dat was op Pinkstermaandag, een vakantiedag. "Een mooi moment", herinnert operations director Stefaan Hermans zich. "En het beste bewijs dat het beste willen voor je werknemers altijd rendeert."

17 april 2015

Delen

"Met een turnover van 2 tot 3 procent is ons personeelsverloop zeer klein.” (Stefaan Hermans, operations director Carglass)

Carglass bevindt zich in de 'circle of succes'. Dat is hoe Stefaan Hermans, die al 25 jaar voor het bedrijf werkt, uitlegt hoe de organisatie haar doelen nastreeft. "Als wij goed zorgen voor onze medewerkers, zorgen zij goed voor onze klanten. Dat leidt tot goede aanbevelingen, mooie resultaten en tevreden aandeelhouders."

De service van Carglass is het cruciale element in dit proces, zegt Stefaan Hermans. "Die moet top zijn. Hoe zorgen we daarvoor? Door onze werknemers goed op te leiden en hen te laten werken met het juiste materiaal zodat ze fier kunnen zijn op wat ze doen."

‘Samen voor best’

'Delighted', noemt hij het. Een woord dat vaak terugkomt in de Carglass-manier van werken. "We hebben daar aandacht voor van bij de rekrutering. Technische competenties komen op dat moment niet op de eerste plaats. Attitude en klantgerichtheid wel. Als dat oké is, zorgen wij wel voor de opleiding. Het omgekeerde - iemand die de techniek wel kent, maar de ingesteldheid mist de juiste attitude bijbrengen - is veel moeilijker."

Carglass-medewerkers krijgen regelmatig opleidingen over service- en klantgedrevenheid. Om het jaar en half doorloopt iedereen een soort assessment over de 'winning behaviours' die cruciaal zijn voor het bedrijf. "Dan kijken we hoe onze medewerkers scoren op de competenties die ze nodig hebben", legt Stefaan Hermans uit.

Dat geldt voor iedereen, van ceo tot monteur. "Bij het management kijken we vooral naar strategische competenties, bij andere medewerkers onder andere naar hoe klantvriendelijk ze zijn. Belangrijk is dat we daarna samen op zoek gaan naar manieren om het beter te doen, moest dat nodig zijn. Hiervoor hebben we een intern coachingprogramma: 'Samen voor best'.

Hagelstorm

De aandacht die Carglass besteedt aan de ontwikkeling en de ingesteldheid van zijn medewerkers werpt vruchten af. Het bedrijf stond dit jaar voor de vierde keer op rij in de top 10 van het Great Place to Work-onderzoek. "Het personeelsverloop is ook zeer klein, niet meer dan 2 tot 3 procent per jaar", vertelt Stefaan Hermans.

In zijn 25 jaar bij Carglass heeft hij naast uitdagende ook al veel mooie momenten gekend. Een moment dat hij zich altijd zal herinneren was Pinkstermaandag 2014, de dag nadat een hagelstorm in Vlaanderen voor heel wat glasschade zorgde.

"Dat was een vakantiedag, met een lage personeelsbezetting. Maar die dag daagden er op het contact center twintig collega's op, spontaan, omdat ze wisten dat er werk aan de winkel was en het bedrijf hen nodig had. Hetzelfde gebeurde in enkele van onze filialen; onze 'customer delight centers'. In plaats van toe te blijven, gingen ze die dag toch open, op initiatief van onze werknemers. Dan weet je dat je geëngageerde medewerkers hebt."

(wv) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.