Transport en logistieke sector hebben charmeoffensief nodig
Chauffeurs, magazijniers, orderpickers, planners, dispatchers, heftruckbestuurders ... De lijst van gezochte profielen in de logistiek is lang!
Truck Center Frederix in Paal-Beringen vindt zijn oorsprong in 1892, toen de overgrootvader van huidig afgevaardigd bestuurder Leon Frederix met een hond en een kar zorgde voor het transport van boter en melk. De diverse generaties in het familiebedrijf zijn dus heel goed geplaatst om de evolutie in het comfort voor transporteurs te duiden.
"Momenteel mag je een vrachtwagen echt beschouwen als een huis op wielen", weet Leon Frederix. "De luxe is echt nodig, want er wordt veel verwacht van de moderne vrachtwagenchauffeur. Je merkt bijvoorbeeld dat vele transportfirma's buitenlandse bestuurders in dienst hebben. Die mensen zijn erg lang van huis en leven letterlijk in hun voertuig. Dan spreekt het voor zich dat ze een hoog comfortniveau nodig hebben om hun werk graag én in goede omstandigheden te kunnen doen."
Een eerste factor waar veel aandacht aan besteed wordt, is de optimalisatie van het rijcomfort. "Je kan gerust stellen dat een vrachtwagen even soepel rijdt als een personenauto", aldus Frederix, die het merk MAN verdeelt. "Er is bijvoorbeeld een automatische transmissie aanwezig, een 'adaptieve' cruisecontrol, maar vooral de luchtvering in de stoelen, in de ophanging van de cabine en op de voor- en achteras zorgt voor extra comfort. Daardoor voelt de chauffeur geen schokken. Als je een kopje koffie op het dashboard plaatst, mag je zeker zijn dat na een kilometer rijden er nog geen druppel is gemorst..."
Veel technische snufjes (die overigens gesubsidieerd worden door de Vlaamse overheid) hebben te maken met veiligheid. "Ik denk aan het EBA-noodremsysteem, waarbij een camera en sensor de verkeerssituatie observeert en signaleert. Via het Lane Guard System (LGS) wordt de vrachtwagen netjes in zijn rijvak gehouden, wat bijvoorbeeld erg nuttig is mocht de chauffeur in slaap vallen. Of de centrale vergrendeling van binnenuit, zodat je bij de oversteek naar Engeland of 's nachts op een parking geen schrik moet hebben. Je merkt dat de werknemers zo'n evoluties, zelfs in de standaarduitrusting, enorm waarderen."
Wat tref je nog zoal aan in een moderne werkomgeving van een trucker? "Heel belangrijk is de omvormer van 24 naar 220 Volt, met voldoende stopcontacten", zegt Leon Frederix. "Vrachtwagenbestuurders hebben een heel arsenaal van externe toestellen die ze moeten opladen en gebruiken, zoals een tablet of scheerapparaat. Het gebeurt regelmatig dat zo de batterij van het voertuig leeg geraakt en er niet meer kan gestart worden... Het is dan ook mogelijk om extra batterijcapaciteit te voorzien."
Nog een belangrijke 'feature' in een hedendaagse cabine, is de klimaatregeling. "Je hebt de automatische airco, maar daarnaast ook de nachtverwarming, zodat het lekker warm blijft als de chauffeur 's nachts een dutje doet. Optioneel is tevens de stand-airco, waarmee tijdens de rustperiodes overdag, de temperatuur kan aangepast worden. Een aantal transportbedrijven kiezen hier standaard voor op alle nieuwe voertuigen, zodat hun chauffeurs altijd en overal in de beste klimatologische omstandigheden kunnen werken en rusten."
Qua afwerking van de cockpit zijn er uiteraard veel gradaties. "Zoals in een personenwagen zijn er pakketten met lederen bekleding, wat meer luxe biedt. Ik denk ook aan de XXL-cabine, die is uitgerust met twee bedden, zodat beide chauffeurs of een bestuurder met passagier, elk in hun eigen bed kunnen rusten."
Als ervaren dealer weet Leon Frederix dat geen enkele transportonderneming zich kan permitteren om het lage comfortniveau van vijf tot tien jaar geleden aan te houden. "Vrachtwagenchauffeurs komen elkaar voortdurend tegen en praten uiteraard onderling over het comfort in hun voertuig", aldus de MAN-verdeler.
"Wie in primitieve omstandigheden moet werken, zal heel snel zwichten voor het aanbod van collega's die wel goed bedeeld zijn. Carcooning is dus wel degelijk een instrument om een verschil te maken in vraag en aanbod van werknemers", besluit Frederix.
(km) - Foto: Dick Demey
Chauffeurs, magazijniers, orderpickers, planners, dispatchers, heftruckbestuurders ... De lijst van gezochte profielen in de logistiek is lang!
Levensmiddelenbedrijf Viangro gebruikt een slim systeem om continu te weten waar zijn vrachtwagens zich bevinden. Een woordje uitleg ...
Deze jonge talenten over de carrièremogelijkheden als je in Brussel aan de slag gaat
Afgestudeerde profielen worden alsmaar eerder vastgelegd. Ze komen vaak terecht in de bouwsector en in chemie en farma.
Federico Bernardinelli is een 31-jarige Italiaan, een vrije vogel en echte avonturier. Hij woont nu in Zottegem. VDAB ondersteunde Federico.
Stronger together. Dat is de insteek van Helping Hands, een initiatief waarbij mensen van Arvesta’s hoofdkwartier op drukke dagen hun collega’s in de winkels helpen.
Wanneer je afgestudeerd bent is het verstandig om je zo snel mogelijk te laten inschrijven als werkzoekende bij VDAB of Actiris. Waarom precies?
Werken als IT’er bij BNP Paribas Fortis: “Ik krijg altijd de kans om iets nieuws te doen wanneer ik daar zin in had”
We vroegen aan Patrick (46) hoeveel hij verdient en wat zijn job als tandtechnicus precies inhoudt...