'Business schools zijn ook commercie'

Ondanks de kritiek en de economische crisis blijven de - dure - opleidingen aan de business schools makkelijk volstromen.

17 december 2008

Delen

Enkel wat de korte opleidingen betreft houden de werkgevers de vinger op de knip. "Maar het aureool rond MBA's brokkelt zeker af. Zo'n diploma heeft voor werkgevers ook nadelen", vindt professor Pepermans. "Zo bestaat het gevaar dat kersverse MBA'ers denken dat ze het al gemaakt hebben."

Volgens Pepermans is de beste garantie op een geslaagde carrière dan ook kiezen voor een organisatie waarin je past en je op dat ogenblik je carrièredoelen kan waarmaken. "Een MBA op zich is geen garantie op succes. Business schools zijn ook een commercie, hé. Die moeten opbrengen. Het komt er daar voornamelijk op aan om een netwerk uit te bouwen, een netwerk dat grotendeels zichzelf in stand houdt."

'Spotgoedkoop'

Maar maken studenten in tijden van dalende koopkracht niet liever vriendjes in een aanvullende economische opleiding aan de universiteit, die sterk gesubsidieerd is (lees: dus minder kost)? "Onze opleidingen zijn helemaal niet zo duur. Internationaal gezien zijn ze zelfs spotgoedkoop", werpt Frank Bostyn op. "Bovendien zijn mensen in moeilijke tijden vaak extra bereid te investeren in een managementopleiding."

Toch blijven business schools in België controversieel. "In ons land loop je maar beter niet te koop met je MBA, want dan durft nog al eens jaloezie de kop opsteken", waarschuwt MBA'er Benoit Tas. "Toen ik in 1995 mijn MBA haalde in Chicago stonden er 400 bedrijven aan te schuiven om ons binnen te halen. Nu is echter niets nog een garantie."

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.