Brugse start-up combineert sport en ondernemen

Amitabha
"We willen vooral mensen aantrekken die een groep kunnen begeesteren met een passie voor sport en een enthousiaste persoonlijkheid.” (Frank Missoul, zaakvoerder Amitabha)

Een ‘detacheringskantoor’ voor sportlesgevers. Dat was het gouden idee dat Frank Missoul enkele jaren geleden te binnen viel. Intussen stelt Amitabha uit Brugge 6 mensen vast tewerk, en stuurt het wekelijks 150 lesgevers uit in heel Vlaanderen en Brussel. Niet alleen naar sportclubs bijvoorbeeld, maar ook naar bedrijven.

Frank Missoul is al zijn hele leven sportief aangelegd en hij had ook al vrij jong zin om ondernemer te worden. “Ik koos bewust voor een studie aan het Sportkot in Leuven, en zocht daarna naar een manier waarop ik zowel mijn passie voor sport als mijn wens om te ondernemen kon combineren. Amitabha is daarvan het resultaat.”

Het idee voor een ‘detacheringskantoor voor sportlesgevers’ – als allereerste privéorganisatie in ons land – is langzaam gerijpt. “De zaadjes daarvoor zijn op verschillende ogenblikken geplant, en op een bepaald moment valt alles mooi in elkaar”, zegt Frank Missoul. “Eén van die zaadjes was het Bryo-traject van Voka, wat staat voor Bright and Young, dat mij in de juiste richting stuurde. Daar vernam ik bijvoorbeeld van een collega-ondernemer dat hij de lokale sporthal afhuurde om met zijn medewerkers tijdens de middagpauze te badmintonnen. Vrienden die bij sportclubs actief zijn, vertelden mij dan weer dat die veel moeite hadden om voldoende lesgevers te vinden voor een kwalitatief sportaanbod. Uit al die verschillende elementen is het idee voor Amitabha ontstaan, dat steeds meer vorm kreeg door met gemeentelijke sportdiensten, sportclubs en bedrijven te gaan praten.”

Meer kansen voor sportprofessionals

De grote uitdaging voor Frank Missoul was om een grote pool van sportlesgevers samen te stellen, die hij kon uitsturen naar zijn klanten. Momenteel zitten er in die pool 1.500 mensen. “Die groeit nog dagelijks. In het begin, we spreken van 2010, rekruteerden we voornamelijk via de VDAB. Nu vullen we dat aan met spontane vacatures, campagnes via de social media, presentaties op universiteiten en hogescholen, en andere instellingen die sportprofessionals opleiden. Intussen begint men ons al goed te kennen. Iemand die afstudeert in een sportrichting, weet dat hij zijn cv naar ons kan sturen.”

De 1.500 sportlesgevers in de pool zijn een heel diverse groep. Het gaat om mensen die dit enerzijds zelfstandig in hoofd- of bijberoep doen, en mensen die anderzijds werken met een interimcontract via Amitabha. “Er zijn veel mensen die afstuderen aan een sportrichting met de wens om in het onderwijs aan de slag te gaan, maar er zijn veel meer kandidaten dan beschikbare jobs”, zegt Frank Missoul. “Daardoor komen veel mensen met een sportdiploma terecht in een sector of job die weinig met hun opleiding te maken heeft. Wij proberen ze dus in te schakelen in een baan waar hun hart naar uitgaat. Er zijn nogal wat van onze lesgevers die overdag een heel andere job hebben, en die daarnaast via ons hun sportieve ei kwijt kunnen.”

Wie via Amitabha aan de slag wil, hoeft trouwens niet per se een bachelor- of masterdiploma in een sportrichting te hebben. “Er zijn veel andere opleidingstrajecten die ook waardevol zijn. We willen vooral mensen aantrekken met een passie voor sport en een enthousiaste persoonlijkheid die een groep kunnen begeesteren. Sommige opdrachten vragen natuurlijk wel een duidelijke expertise en (wetenschappelijke) kennis van zaken, bijvoorbeeld voor rugschoolsessies in bedrijven.”

Groei en uitbreiding

Wekelijks stuurt Amitabha vanuit zijn beschikbare pool minstens 150 sportlesgevers uit over heel Vlaanderen en Brussel. Op het hoofdkantoor in Brugge zijn er inmiddels zeven vaste medewerkers aan de slag. “Het gaat na vijf jaar beter dan ik ooit heb durven te dromen”, zegt Frank Missoul. “Amitabha blijft ook groeien, wat meteen ook de uitdaging met zich meebrengt om de kwaliteit te blijven afleveren waarvoor men op ons een beroep doet.”

De evolutie zit ook in een verbreding van de activiteiten, onder meer naar bedrijven toe. “We willen een grote variatie in onze klantenportefeuille. We sturen in hoofdzaak sportlesgevers uit naar lokale overheden en vzw’s, omdat zij nu eenmaal ook voor het grootste sportaanbod in Vlaanderen zorgen. Ook de fitnesscentra vinden intussen de weg naar ons, en de jongste tijd vormen bedrijven een steeds interessantere markt. Vier jaar geleden stonden nog niet zo veel ondernemingen ervoor open om sport- en gezondheidsactiviteiten voor hun medewerkers te organiseren, maar dat is intussen helemaal veranderd. Bedrijven beginnen bijvoorbeeld welzijnsmanagers aan te werven, en ook hr-managers of preventieadviseurs zijn veel meer bezig met welzijn, productiviteit, engagement enzovoort. Voor hen organiseren wij ergonomietrajecten, sportdagen, teambuildingactiviteiten enzovoort. Of we leveren lesgevers voor hun eigen bedrijfsfitnessruimte, om hun medewerkers extra te motiveren om tijdens de middagpauze eens te sporten. Sommige van die ruimtes gaan wij ook beheren.”

Binnen Amitabha is ten slotte ook een soort dochterbedrijf ontstaan: Beteresportclubs.be: een project om Vlaamse sportclubs te begeleiden naar meer professionalisering. “Veel clubs hebben beperkte financiële middelen, waardoor het niet evident is om lesgevers op een correcte manier te vergoeden. Daar proberen we ze bij te helpen met Beteresportclubs.be. Bovendien willen we ook een consultantrol opnemen, omdat vanaf 2016 de kwaliteit van sportclubs een grotere rol zal spelen in de toekenning van werkingsmiddelen vanuit de Vlaamse overheid. Om in aanmerking te komen voor financiële ondersteuning, moeten clubs een strategisch jeugdsportplan indienen. Wij willen vanuit Amitabha een soort ‘externe jeugdsportcoördinatie’ zijn voor clubs die zelfs niet over een dergelijke coördinator beschikken.”

(wv) – Meer info: www.amitabha.be

Meer info over Zelfstandigen en bijberoep

05/06/2015