Boost je zelfvertrouwen met deze wetenschappelijk bewezen tips!

Enkele recente wetenschappelijke studies hebben een aantal manieren naar voren gebracht die het zelfvertrouwen van de (onzekere) mens kunnen verhogen. Deze tips zijn op z'n minst gezegd nogal uiteenlopend, maar ze kunnen sommige individuen wel helpen om hun gevoel van eigenwaarde op te krikken. Een overzicht.

8 september 2017

Delen

zelfzeker

1. Breng veel tijd door met je vader

Een onderzoek van de Social Science Research Institute van de Pennsylvania State University wijst uit dat kinderen die van kleins af aan meer tijd alleen met hun vader doorbrengen, meer zelfvertrouwen hebben. Onderzoekers volgden gedurende 7 jaar zo'n 200 families van verschillende klassen met minstens twee kinderen. Daaruit bleek dat veel tijd met je vader spenderen het gevoel van eigenwaarde bij kinderen verbetert.

2. Begin met pianolessen

Een studie van de University of Texas in Austin toont aan dat kinderen die pianolessen volgen een groter gevoel van eigenwaarde hebben dan hun leeftijdsgenoten. 117 kinderen, allen tussen 9 en 10 jaar oud, werden op openbare scholen in Montreal geselecteerd en nadien in twee groepen verdeeld. 63 kinderen kregen een piano en maar liefst 4 jaar lang wekelijks pianolessen; de overige 54 leerlingen volgden geen muziekles en kregen geen piano. Alle kinderen werden gedurende het onderzoek verschillende keren getest op hun zelfvertrouwen, schoolprestaties, cognitieve, muzikale en motorische vaardigheden. De resultaten van deze testen toonden aan dat de pianoles een positief effect had op hun zelfvertrouwen.

3. Leer een nieuwe vaardigheid in je vrije tijd

Een taal leren, of je wiskundekennis verbeteren in je vrije tijd geeft je levenstevredenheid een boost op dezelfde manier dat een loonsverhoging dit doet. Dat wijst een studie van het Britse Department for Business, Innovation and Skills (BIS) uit. Daarnaast bleek ook uit deze studie dat volwassenen die een bepaalde cursus volgden, over een betere gezondheid beschikten en minder depressief waren dan hun leeftijdsgenoten.

4. Ga naar buiten en sport!

Uit een Canadese studie van het Children's Hospital of Eastern Ontario Research Institute blijkt dat tieners met overgewicht aanzienlijke psychologische voordelen halen uit sportsessies. In dit onderzoek moesten 12- tot 17-jarigen gedurende één uur, ofwel een paar ritjes met de fiets maken, ofwel een interactief videospel naar keuze spelen. Na de sessies werd aan elke groep gevraagd hoe competent ze zich voelen op academisch, sociaal en sportief vlak en ook hoe ze zich voelden over hun lichaamsbeeld en zelfvertrouwen. Wat bleek? De tieners die hadden gesport beoordeelden hun zelfvertrouwen veel hoger dan diegenen die enkel het videospel hadden gespeeld.

5. Surf naar je Facebook-profiel

Volgens een studie van een aantal social media onderzoekers van de Cornell University kunnen Facebook-profielen een positieve invloed hebben op het zelfbeeld van universiteitsstudenten. 63 Cornell-studenten werden alleen gelaten in het Social Media Lab van de universiteit en zaten ofwel voor een computer waar Facebook openstond, ofwel voor een computer die niet eens aanstond. De studenten met toegang tot Facebook mochten gedurende 3 minuten naar hun profiel en newsfeed surfen, de andere studenten deden niets. Nadien moesten alle studenten een vragenlijst invullen om hun gevoel van eigenwaarde te meten. Wat bleek? Diegenen die op Facebook mochten, gaven zichzelf een positievere feedback dan de controlegroep zonder computertoegang.

(nm) – Bron: Businessinsider.com 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.