Bestrijd spierpijn op bureau met halters

Oefening met halters

Heb je na een lange dag op kantoor wel eens last van nekpijn of pijnlijke schouders? Dan zijn halters de ideale bestrijders, aldus een recent onderzoek in Kopenhagen.

Volgens het Deens Nationaal Onderzoekscentrum voor de Werkomgeving is een uurtje per week met gewichten aan de slag gaan hét wondermiddel tegen pijnklachten als gevolg van een zittend beroep.

In totaal werden 447 mensen, waarvan meer dan de helft met accute klachten over pijn aan de nek en schouders, gedurende 20 weken aan een test onderworpen. Een eerste groep moest elke week 1 uur lang (lichte) gewichtjes heffen. Een tweede groep moest per week 3 sessies van 20 minuten met halters aan de slag, terwijl een laatste groep wekelijks 9 sessies van telkens 7 minuten afwerkte. Daarbij werden de gewichten geleidelijk aan opgedreven van 300 naar 600 gram per halter.

Wat bleek?

Na afloop van de test werden de deelnemers bevraagd naar hun nek- en schouderklachten, en over het gemak waarmee zij hun handen, schouders en armen konden gebruiken tijdens de werkdag.

In de groep die telkens 1 uur oefende, daalden de klachten na 20 weken met 47 procent. Zij die wekelijks 3 sessies van 20 minuten afwerkten, hadden zelfs 61 procent minder klachten over last of pijn. En ja, zelfs de groep met meerdere korte sessies per week had minder klachten, zij het minder opvallend dan bij de andere testpersonen.

Conclusie

Wie een hele dag aan een bureau moet zitten en daar pijn aan de nek en/of schouders aan overhoudt, kan elke week best een uurtje met (lichte) gewichtjes aan de slag, ideaal gespreid over 3 keer 20 minuten.

Volgens het Nationaal Onderzoekscentrum voor de Werkomgeving in Kopenhagen is het zelfs geen overbodige luxe om dit in het werkschema in te plannen, dit om het ziekteverzuim op kantoor drastisch naar beneden te brengen. Of hoe we binnenkort misschien allemaal een stel halters op ons bureau hebben liggen?

(kv) – Bron: Daily Mail 

Meer info over Gezondheid

30/11/2012