Wat zijn STEM-jobs? Voor wie zijn ze?
De klassieke opleidingen zijn in veel scholen verleden tijd. Tegenwoordig kun je in heel wat onderwijsvormen kiezen voor STEM...
De Doedag is meer dan een leuke uitstap. Het initiatief maakt deel uit van een bewustwordingsproces om kinderen hun eigen talenten en verschillende beroepen te laten ontdekken. Iedereen kent ondertussen het ‘watervaleffect’ in het onderwijs, waarbij vooral technische studierichtingen en opleidingen als minderwaardig worden ervaren. Die technische en praktische opleidingen en beroepen (vaak STEM-studierichtingen en -beroepen) bieden nochtans heel wat mogelijkheden op de arbeidsmarkt.
Het initiatief is een samenwerking tussen Het Beroepenhuis, VDAB Limburg, Syntra en POM Limburg. Ze hebben de gemeenschappelijke maatschappelijke bekommernis om de kloof tussen onderwijs en arbeidswereld kleiner te maken. Vandaar de Doedag, die al sinds 2002 georganiseerd wordt. In kleine groepen doorlopen de kinderen een parcours doorheen de verschillende beroepsactiviteiten. De leerlingen steken zelf de handen uit de mouwen en ontdekken hun talenten onder begeleiding van ervaren instructeurs. Op vele locaties krijgen ze daarbij ook de hulp van studenten of cursisten-werkzoekenden in opleiding.
In Limburg is deze editie een bijzondere aandacht uitgegaan naar beroepen in de zorgsector. Gezien de grote nood aan bijkomende zorgverleners in de komende jaren, zetten de instanties ook op andere manier in op het beter kenbaar maken van zorgberoepen. Maar liefst 12 Limburgse zorgorganisaties hebben voor de Doedag hun infrastructuur en de expertise van hun lesgevers en werknemers ter beschikking gesteld van de bezoekende leerlingen. In de opleidingsateliers konden de kinderen op een veilige manier kennismaken met een heel realistische weergave van de beroepen in de sector.
Omdat de populariteit van de Doedag stijgt elk jaar en niet elke klas fysiek kan deelnemen, wordt er voor het eerst ook een digitale Doedag georganiseerd. Het gaat om een virtuele workshop, ontwikkeld door de VDAB, waarbij leerlingen in hun eigen klas aan de hand van opdrachten knelpuntberoepen en talenten kunnen ontdekken.
(kme)
26 oktober 2018De klassieke opleidingen zijn in veel scholen verleden tijd. Tegenwoordig kun je in heel wat onderwijsvormen kiezen voor STEM...
Geen betere manier om praktijkervaring op te doen dan de leerlingen zelf hun school te laten bouwen.
De chemische sector in Limburg springt meteen op de kar voor werkplekleren en start een intensief programma voor duaal leren.
Bijklussen na je 65ste? Sommige gepensioneerden zeggen resoluut ‘nee, bedankt’. Maar er zijn ook genoeg mensen die aan de slag blijven. Mag dat wel?
Federico Bernardinelli is een 31-jarige Italiaan, een vrije vogel en echte avonturier. Hij woont nu in Zottegem. VDAB ondersteunde Federico.
Stefanie werkt bij KBC Brussels: ““De open en verwelkomende cultuur is hier uniek.”
Jenti werkt als social media editor bij de MIVB: “Dankzij mijn huidige job leer ik de stad pas echt kennen”
Naar je werkgever stappen en om loonopslag vragen, is niet evident. Geen wonder dat 6 op de 10 Belgen het nog nooit heeft aangedurfd...
Meer dan 3 jaar na het uitbreken van de pandemie willen we niet meer terug naar het 100% kantoorregime van toen. En toch zien we een kleine kentering...