'Beroep van co-piloot verdwijnt binnen de 5 jaar'

Piloten moeten goed overeenkomen met hun directe collega’s. Soms zitten ze uren aan een stuk met hun copiloot in de cockpit. Dat heeft zijn voor- en nadelen. Je kan al eens een praatje maken en een dutje doen. 4 ogen zien meer dan 2... maar is de job van co-piloot nog niet overbodig?

16 augustus 2018

Delen

De technologische vooruitgang brengt heel wat jobs in gevaar, ook die van co-piloot. Maar is één piloot voldoende om de veiligheid van de passagiers te garanderen?

Gebrek aan piloten

Tom Enders, de topman van vliegtuigbouwer Airbus, denkt dat de vliegtuigindustrie wel naar de enkele piloot zal evolueren. Goed nieuws voor mensen die graag een goedkoop ticket boeken, want door minder personeel kan de ticketprijs naar omlaag. Het gebrek aan piloten wordt op deze manier ook wat opgelost.

Er is wel degelijk een tekort aan piloten in de luchtvaartsector. Er blijven nieuwe luchtvaartmaatschappijen bijkomen en de economie staat toe dat er meer en meer vluchten worden aangeboden. Maar, zo zegt Enders, zullen er daardoor 500.000 extra piloten moeten aangeworven worden in de komende 20 jaar. Er wordt geschat dat het aantal mensen dat het vliegtuig zal nemen zal verdubbelen in die periode tot zo’n 8 miljard per jaar.

“Om dit tekort op te vangen werken we aan geavanceerde technologie die het mogelijk moet maken om met één piloot minder te vliegen”, aldus Enders. Het is geen verre toekomstmuziek. Hij verwacht dat het project al binnen 5 jaar gerealiseerd zal zijn. Zelf relativeert hij de stap: "Een enorme vooruitgang is het niet, want nu vliegen toestellen 95% van de tijd ook op autopiloot.” Applaudiseer je op het einde van een vlucht? Dan doe je dat vaak voor een computer.

Van minder-bemand naar onbemand?

De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing blijft niet achter en komt met een gelijkaardig project. Ze willen er zelfs al iets sneller voor gaan en volgend jaar knopen doorhakken over de lancering van een ’minder-bemand’ vliegtuig. Een tussenstap naar ‘onbemande’ vliegtuigen? Dat lijkt uiteindelijk de echte toekomst te zijn. Vliegtuigen die volautomatisch vliegen en vanaf de grond worden bestuurd.

Momenteel is het nog niet zo gemakkelijk om het ‘minder-bemand’ vliegtuig de lucht in te laten, omdat de internationale wetgeving dat niet toelaat. Volgens luchtvaartdeskundige Joris Melkert moeten die regels eerst aangepast worden, net zoals de standaardvliegtuigmodellen. “Er is een nieuw ontwerp vliegtuig nodig. Maar dat ligt allang op de tekentafel. Ook de angst bij het publiek moet worden weggenomen.”

Verschil

Wat is eigenlijk het verschil tussen co-piloten en piloten? Er is niet echt een verschil. Officieel is er ook geen ‘co-piloot’, maar wel een ‘kapitein’ en een ‘eerste officier’. Zowel de piloot als de co-piloot beschikken over alle attesten, toelatingen, certificaten en brevetten. Vaak verdelen ze de vlucht en de taken ook onder elkaar, getuigt Jeff Choi, een professionele lijnpiloot. "Als ze slechts één vlucht samenwerken, zullen ze halverwege de stuurknuppel doorgeven. Wanneer er meerdere gezamenlijke vluchten zijn gepland, zullen de kapitein en de eerste officier achtereenvolgens de volledige trajecten voor hun rekening nemen.”

Wat is dan het verschil tussen een kapitein en een eerste officier? Elke piloot die overstapt naar een andere luchtvaartmaatschappij moet in het begin weer als eerste officier vliegen. Haalt hij voldoende anciënniteit dan mag hij zich weer kapitein noemen. Er wordt dus rekening gehouden met ervaring binnen de vliegtuigmaatschappij en niet zozeer met expertise. Het verschil tussen de twee tijdens de vlucht bestaat erin dat de kapitein uiteindelijk de knopen zal moeten doorhakken. Hij/zij krijgt beslissingsbevoegdheid en dus meer verantwoordelijkheid. Al zal dat in realiteit nog altijd in overleg gebeuren. Choi legt uit dat juist daardoor het stuur vaak wordt doorgegeven aan de co-piloot. Vooral in crisissituaties, want dan heeft de kapitein meer tijd om zich te concentreren op duidelijke communicatie met de luchtcontrole en het cabinepersoneel.

(sjv) – Bron: Express Business 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.