Bedrijven organiseren zich vanuit businessunits

Bedrijven zoeken naar nieuwe businessmodellen om sneller in te spelen op de vragen van klanten. Ambitieuze medewerkers krijgen daarbij de kans om hun ervaring en creativiteit te ontplooien in een zelfstandige entiteit.

12 februari 2016

Delen

“De eerste of zelfs enige klantencontacten verlopen in steeds meer bedrijven via digitale kanalen.” (Bram Verbueken, business unit manager)

Vanuit zijn missie werkt Tobania uit Strombeek-Bever mee aan de digitalisering van bedrijven en overheden. De corebusiness bestaat uit de bouw en toepassing van platformoplossingen en de integratie van complexe IT-toepassingen. Begin 2016 lanceerde de onderneming een gloednieuwe businessunit: Testing Services.

Twee medewerkers, Bram Verbueken en Jo Vanpaeschen, sloegen de handen in elkaar om de businessunit (BU) vorm te geven. “Vroeger vervulden we allebei een operationele en commerciële functie in het bedrijf dat op grote schaal testing services aanbiedt. Een ervaring die onze eigen visie op testing mee vormgaf. Tobania bood ons de mogelijkheid en de ruimte om deze visie in de praktijk om te zetten. We gooien onze eigen kennis, ervaringen en ons klanten- en recruitmentportfolio in de mix om deze meteen op het juiste spoor te zetten”, vertelt Bram Verbueken.

Digitale klantencontacten

“De eerste of zelfs enige klantencontacten verlopen in steeds meer bedrijven via digitale kanalen. Dat stelt hogere eisen aan de kwaliteit en feilloze functionering van hun applicaties. De bereidheid om hierin te investeren is bijgevolg groot, maar de vereisten zijn veranderd, onder meer door de sterk geëvolueerde ontwikkelingsmethodes die vragen om volledig andere testprofielen. Daar willen wij op inspelen.”

Werken als een gezonde KMO

“Zo’n businessunit functioneert als een gezonde kmo. De BU-manager werkt met de waarden van een entrepreneur. De noden van de klant staan voorop, de motivatie van iedere medewerker wordt gekoesterd en de culturele eenheid van het hele bedrijf wordt gewaardeerd. Op die manier blijft elke BU ‘flexibel’ en kan het omgaan met de externe dynamiek die de hele economie oplegt, niet alleen aan ons maar ook aan onze klanten. Iedere BU werkt op drie grote assen. Ze staan in voor hun verkoop en businessdevelopment, zijn ook verantwoordelijk voor de leveringen en intensiveren de ontwikkeling van het talent bij de medewerkers. Dat alles zit vervat in een uitgekiende business.”

Groeiverwachtingen

De groeiverwachting van de nieuwe businessunit voor testing services voor 2016 is eindigen met meer dan 25 eigen medewerkers. Jo Vanpaeschen: “De focus van onze nieuwe businessunit ligt op het technisch aspect van testen. De recentste ontwikkelingsmethodes van digitale applicaties, zoals Agile en DevOps, vragen op het gebied van testing om technische profielen die proactief meedenken. Daarom zijn wij voornamelijk op zoek naar mensen met een IT-achtergrond die graag willen testen of mensen met een testingachtergrond die zich technisch willen ontwikkelen. Wij rekruteren hiervoor zowel binnen de organisatie als extern.”

“Ook opleiding is een belangrijk onderdeel van ons rekruteringsproces. Wij geven gemotiveerde technisch geschoolde mensen, zowel senior profielen als schoolverlaters, een testingopleiding. Daarnaast helpen wij functionele testers om hun technische competenties te ontwikkelen door hen bijvoorbeeld een opleiding programmeren te geven. Om onze mensen up-to-speed te houden met de laatste ontwikkelingen bieden wij hen een trainingsomgeving aan met de nodige hard- en software die hen in staat stelt om op eigen tempo en wanneer het hen het beste past te experimenteren en bij te leren. Kandidaat-teamleden vinden in onze BU een trendy werkgever, die ruimte biedt voor experimenteren en zelfontplooiing aanmoedigt. In ruil vragen we dat elke testingconsultant een grote dosis enthousiasme in de schaal werpt om de reputatie van het bedrijf als trendsetter te boosten.”

Toekomst is aan de technische testspecialist

“Deze nieuwe businessunit is geen eenmalig gebeuren, wij zijn een cluster van businessunits. We geloven hard in ‘Small is de new big’, vandaar onze keuze om het bedrijf te organiseren vanuit businessunits. We willen dicht bij de klant en de medewerker staan en wensen bureaucratische modellen te vermijden. Dit betekent sowieso dat er nog nieuwe initiatieven op tafel liggen. We laten ons hierbij uiteraard leiden door de vraag van onze klanten en de ontwikkelingen die zich in de markt voordoen. Dus nee, het is niet éénmalig, maar het momentum is wel belangrijk”, vertelt Lode Peeters, ceo bij Tobania.

“De nieuwe BU vormt dan wel een entiteit op zich, het vervolledigt tegelijk het totaalpakket van de diensten en oplossingen die we al aanboden. Voortaan kunnen we ons profileren als een ICT-speler die zowel bestaande als nieuwe klanten van begin tot einde kan begeleiden in hun digitale evolutie.”

Geen tijd maar expertise verkopen

“Met de nieuwe BU gaan we uit van het ‘expert-to-go-model’ waarbij we verder gaan dan het traditionele bodyshopping-model dat veel consultancybedrijven hanteren. We zien de klant niet als een leerschool voor onze junior consultants. We verkopen hem geen tijd, maar expertise. Meer dan ooit is de toekomst aan de technische testspecialist.”

(bv)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.