Bedrijfswagens zwaarder belast in 2015?

Vanaf januari stijgt het belastbaar voordeel van alle aard van bedrijfswagens licht, en kunnen werknemers minder overhouden van hun nettoloon.

29 januari 2015

Delen

De belastingen die een werknemer moet betalen op zijn bedrijfswagen worden onder meer bepaald door een CO2-coëfficiënt, die wordt vastgelegd door de overheid. Die CO2 referentie-uitstoot werd voor alle wagens verlaagd, wat betekent dat vanaf januari 2015 het belastbaar voordeel van alle aard van bedrijfswagens stijgt en werknemers van hun nettoloon minder kunnen overhouden.

Wanneer een wagen door de werkgever ter beschikking wordt gesteld van zijn werknemer en hij of zij die wagen ook privé mag gebruiken, ontstaat er een belastbaar voordeel van alle aard voor de werknemer. Op dit voordeel moet de werknemer belastingen betalen.

Belastbaar voordeel

Samengevat wordt het belastbaar voordeel van alle aard van een bedrijfswagen op jaarbasis bekomen aan de hand van volgende formule:
[ ( cataloguswaarde x degressiviteitscoëfficiënt ) x 6/7 ] x CO2-coëfficiënt 

Er wordt dus een CO2-coëfficiënt toegepast op 6/7e van de cataloguswaarde van de wagen in kwestie.

Op deze cataloguswaarde wordt een correctiecoëfficiënt toegepast in functie van de ouderdom van de wagen (de zgn. degressiviteitscoëfficiënt), omdat voertuigen na verloop van tijd in waarde verminderen.

Het voordeel van alle aard op maandbasis bekomt men dan door het resultaat van deze formule te vermenigvuldigen met een breuk waarvan de teller het aantal kalenderdagen van de betrokken maand bevat en de noemer het totale aantal kalenderdagen van het betrokken jaar. Hierdoor varieert het voordeel van alle aard (en dus ook de belastingen die je als werknemer betaalt op je bedrijfswagen) van maand tot maand.

Wat verandert er in 2015?

Een element uit deze berekeningsformule is dus de CO2-coëfficiënt. De referentiecijfers inzake CO2-uitstoot, van toepassing voor het inkomstenjaar 2015, werden eind december 2014 bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

In vergelijking met 2014 stellen we een daling vast voor alle wagens: 

  • voor dieselwagens daalt de referentie-CO2-uitstoot van 93 gr/km naar 91 gr/km;
  • voor de andere wagens daalt de referentie-CO2-uitstoot van 112 gr/km naar 110 gr/km.

Indien een bedrijfswagen deze CO2-uitstoot heeft, bedraagt de CO2-coëfficiënt 5,5%.

Ligt de CO2-uitstoot van je wagen: 

  • hoger dan de referentie-uitstoot, dan wordt de coëfficiënt verhoogd met 0,1% per gram CO2 boven de referentie-uitstoot (tot een maximum van 18%);
  • lager dan de referentie-uitstoot, dan wordt de coëfficiënt verminderd met 0,1% per gram CO2 onder de referentie-uitstoot (tot een minimum van 4%).

De referentie-CO2-uitstoot wordt jaarlijks berekend in functie van de evolutie van de gemiddelde CO2-uitstoot tijdens de referteperiode t.o.v. de gemiddelde CO2-uitstoot van het referentiejaar 2011. Dit betekent dat er soms geen aanpassing gebeurt, maar dit jaar dus wel.

Minder nettoloon

Een daling van de referentie-uitstoot, heeft een stijging van het belastbaar voordeel van alle aard tot gevolg.
Hoe hoger het voordeel van alle aard, hoe meer bedrijfsvoorheffing hierop ingehouden wordt. De werknemers (en bedrijfsleiders) houden daardoor netto iets minder over van hun loon.

Het globale voordeel van alle aard mag ook niet minder bedragen dan 1250 EUR op jaarbasis (of +/- 104 EUR per maand). Deze absolute ondergrens geldt voor inkomstenjaar 2015 en wordt jaarlijks geïndexeerd (lees: verhoogd).

Voorbeelden

We zetten een aantal populaire (diesel)wagens op een rij.

TYPE WAGEN VAA 1e jaar VAA (per maand) VAA 4e jaar VAA (per maand)
AUDI A4

117 gr CO2

39.450 EUR
5.738 (2014)

2.739 (2015)
219,53

225,12
2.191

2.246
180,08

184,60
AUDI Q5 VS TDi

169 gr CO2

51.100 EUR
5.738 (2014)

5.825 (2015)
471,62

478,77
4.705

4.777
386,71

392,63
BMW3

109 gr CO2

35.270 EUR
2.146 (2014)

2.207 (2015)
176,38

181,40
1.760

1.810
144,66

148,77
OPEL ZAFIRA Ecoflex

124 gr CO2

30.400 EUR
2.241 (2014)

2.293 (2015)
184,19

188,47
1.838

1.880
151,07

154,52
VW GOLF Variant

102 gr CO2

27.980 EUR
1.535 (2014)

1.583 (2015)
126,16

130,11
1.259

1.298
103,48

106,68
VW Passat Variant

137 gr CO2

36.270 EUR
3.078 (2014)

3.140 (2015)
252,99

258,08
2.524

2.575
207,45

211,64

Bron: Kenniscentrum SD Worx. Deze VAA-bedragen zijn geldig voor elke maand met 30 kalenderdagen. Tijdens het 4e jaar van inschrijving werd rekening gehouden met de cataloguswaarde aan 82%. 

Effect stijging VAA op nettoloon

Een rekenvoorbeeld maakt duidelijk wat het effect is van de stijging van het voordeel van alle aard van de bedrijfswagens op het nettoloon.

We vertrekken in het voorbeeld van een alleenstaande werknemer zonder kinderlast die bruto 2.680 EUR per maand verdient en een Audi A4 ter beschikking gesteld krijgt.

VAA met CO2-uitstoot van inkomsten 2014

  • Brutoloon : 2.680 EUR
  • Voordeel van alle aard : 219, 53 EUR

Nettoloon : 1.595,12 EUR 

VAA met CO2-uitstoot van inkomsten 2015

  • Brutoloon : 2.680 EUR
  • Voordeel van alle aard : 225,12 EUR

Nettoloon : 1.588,12 EUR 

Door de verhoging van het VAA verliest deze werknemer dus elke maand 7 euro nettoloon, wat jaarlijks aandikt tot 84 euro.

Niet bij iedereen zal die verhoging van het VAA resulteren in een lager nettoloon. Daarvoor is het nodig dat men door de stijging van het VAA in een hogere schijf van de belastingschalen terechtkomt.

(mr) – Met dank aan SD Worx 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.