Bedrijfswagens staan (beetje) op de rem

Nu het economisch wat stroever loopt, laat dat ook zijn sporen na in het wagenpark van de bedrijven. Werkgevers duwen hun werknemers met zachte hand in de richting van groenere en goedkope wagens, en zijn iets minder vrijgevig met auto’s nu de concurrentie onder sollicitanten weer wat toeneemt. De heilige koe staat onder druk maar van wijken wil ze vooralsnog niet weten.

14 mei 2009

Delen

Bedrijfswagen

Het mag dan al crisis zijn, daarom rijden er nog niet minder bedrijfswagens rond in België. Volgens Jacques Mollet, algemeen secretaris van de Belgische federatie van voertuigenverhuurders Renta, is het aantal bedrijfswagens sinds eind 2008 niet gedaald, maar eerder stabiel gebleven. In totaal rijden er nog steeds ongeveer een miljoen bedrijfswagens rond in België.

Aantal nieuw ingeschreven bedrijfswagens                 

Er is wel - voor het eerst in zes jaar - een daling merkbaar van het aantal nieuwe in omloop gebrachte personenvoertuigen door bedrijven. Vorig jaar waren er 255.449 dergelijke inschrijvingen, in 2007 waren er dat nog 269.656.

Minder nieuwe contracten

Dat zijn een heleboel wagens die echter niet allemaal vallen onder wat we doorgaans als bedrijfswagen beschouwen: het leuke extraatje in het loonpakket. Naast de auto van de vertegenwoordiger of het kaderlid horen daar ook de wagens van het technisch onderhoudsteam als die van zelfstandigen en vrije beroepen bij. “Precies bepalen voor hoeveel werknemers de bedrijfswagen een extraatje is, is moeilijk”, zegt Joost Kaesemans, directeur communicatie van Febiac.

Welke besparingsmaatregelen nemen bedrijven?             

Een blik op de leasingcontracten binnen de nieuwe inschrijvingen op bedrijven - de meest courante vorm waaronder auto’s in loonpakketten belanden - leert dat er vorig jaar iets minder dan 139.000 nieuwe contracten op naam van een bedrijf werden afgesloten. In 2007 was dat nog iets meer dan 140.000.

Zuinige wagen, groter budget

Een kleine daling dus, al valt die volgens Kaesemans niet eenduidig te verklaren. “In totaal rijden er in België tussen de 250.000 en 300.000 wagens met een leasingcontract rond. Er zijn natuurlijk bedrijven die wat op de rem gaan staan, al heeft het even geduurd voor er een duidelijke reactie kwam. Maar stilletjes aan worden, waar dat nodig is, de car policy’s wel aangepast.

Sommige categorieën worden uitgesloten: je mag bijvoorbeeld geen 4x4 meer nemen, al is dat nooit een echt populair segment geweest. Bedrijven diversifiëren ook; werknemers die een zuinige wagen kiezen, krijgen als beloning een groter budget. Zo besparen ze op CO2-uitstoot, wat rechtstreeks in relatie staat met de fiscale aftrekbaarheid van een voertuig.”

Geapprecieerd deel van het verloningspakket

Ook LeasePlan, een van de grootste spelers op de markt, merkt een evolutie op in de markt. “We krijgen meer aanvragen tot contractverlenging”, zegt business development manager Veerle Van Roij.

Vraag is of bedrijven, gezien het gunstige fiscale regime, wel zin hebben om zwaar op bedrijfswagens te besparen. Tot nader order is zo’n auto voor de werkgever nog steeds een interessant deel van een verloningspakket. Zeker in een land als het onze waar arbeid enorm duur is. “Een auto aanbieden, is voor veel bedrijven een manier om die concurrentiehandicap tegenover het buitenland te compenseren”, zegt Kaesemans. “En het gros van de werknemers apprecieert dat ook.”

(wim.verdoodt@jobat.be)     

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.