Bedrijfswagenpark kleurt snel groener

groene wagen

Vanaf 1 januari 2010 treden strengere CO2-regels voor bedrijfsauto’s in werking. 41 procent van de Belgische firma’s zegt hierdoor hun bedrijfswagenpolitiek te zullen bijsturen. Daarmee schakelt de vergroening van het bedrijfswagenpark in een hogere versnelling.

De voorbije jaren veranderen al 4 op de 10 ondernemingen hun bedrijfswagenpolitiek in de richting van minder vervuilende auto’s.

Dat blijkt uit de jaarlijkse Bedrijfswagensurvey van HR-dienstenbedrijf SD Worx bij 341 in België gevestigde bedrijven.

Diesels aan de top

Ondernemingen kiezen bijna standaard voor dieselwagens. 94 procent van de bedrijfsauto’s zijn diesels, 3,4 procent benzinewagens en 2,5 procent andere types zoals lpg’s, hybride of elektrische auto’s. Zelfs 70 procent van de firma’s beperkt de keuzemogelijkheden van hun werknemers expliciet tot enkel dieselmodellen.

Terwijl diesels vroeger in hoofdzaak werden gekozen door de lagere brandstofprijs en hun hogere restwaarde op de tweedehandsmarkt, speelt nu ook hun lagere CO2-uitstoot een doorslaggevende rol. Sinds 1 april 2008 is de aftrekbaarheid van de autokosten in de vennootschapsbelasting immers afhankelijk van die uitstoot.

Onder druk van deze maatregel uit 2008 stuurden bijna 4 op de 10 bedrijven hun bedrijfswagenpolitiek bij. 37 procent van de bedrijven weerde sterk vervuilende auto’s zoals SUV’s, terreinwagens en automaten uit hun fleet. Bij 26 procent werden de autobudgetten aangepast in functie van de CO2-uitstoot. En 32 procent heroriënteerde de keuze van hun werknemers naar wagens met een lagere CO2-uitstoot: door de keuzemogelijkheden uit te breiden of net te limiteren tot milieuvriendelijkere auto’s.

Vergroening in hogere versnelling

De nieuwe CO2-maatregelen die ingaan op 1 januari 2010 zullen dit proces versnellen. Nog eens 41 procent van de bedrijven zegt in de toekomst meer bedrijfswagens met een lage CO2-uitstoot te zullen opnemen. Bijna 60 procent zal zijn medewerkers actief aansturen om milieuvriendelijke auto’s te kiezen.

De CO2-uitstoot van het Belgisch wagenpark is in 2009 dan ook beduidend verminderd. Waar in 2008 nog 51 procent van de diesels behoorden tot de klasse 145 tot 175 g CO2/km, is dat in 2009 proportioneel verschoven naar lagere klassen. 49 procent van de bedrijfswagens stoot nu tussen de 105 en 145 gram CO2/km uit.

Vele bedrijfswagens worden na afloop van het leasecontract op de tweedehandsmarkt aangeboden. Zo draagt een omschakeling naar milieuvriendelijkere bedrijfswagens ook bij tot een versnelde vergroening van het totale wagenpark.

Meer info over Bedrijfswagen , Werkplek , Mobiliteit & transport

14/12/2009