Bedrijf heeft ook 'domme' werknemers nodig

nadenken man

Superieure intelligentie gaat vaak gepaard met verborgen kosten voor een bedrijf. Daarom is het geen slecht idee voor bedrijven om ook 'dommere' werknemers aan te werven. Functionele domheid kan namelijk helpen om zaken gedaan te krijgen.

Domheid kan de efficiëntie van bedrijven verhogen, beweert de Zweedse professor Mats Alvesson van de Lund University. In het wetenschappelijke artikel 'A Stupidity-Based Theory of Organisations' legt hij samen met collega André Spicer uit waarom functionele domheid bepaalde voordelen voor bedrijven met zich meebrengt.

Kritische reflectie en scherpzinnigheid zijn belangrijke eigenschappen van werknemers, maar wanneer te veel slimme mensen zich voortdurend beginnen vragen stellen bij de werking van het bedrijf of alternatieve strategieën willen voorstellen, dan vertraagt dit de algemene werking van de organisatie.

Productiviteit

Domheid heeft volgens de auteurs daarentegen een verenigend effect en stimuleert de productiviteit. Mensen die 'functioneel dom' zijn, wat betekent dat ze simpelweg werk uitvoeren zonder zich vragen te stellen, komen immers makkelijker tot een consensus en ontwikkelen een bepaald enthousiasme waardoor ze zich beter kunnen concentreren op hun job.

De truc is overigens niet om je dom voor te doen, maar om te weten wanneer je jouw intelligentie zichtbaar moet laten gelden en wanneer niet. Diegene die het niet belangrijk vindt dat iedereen weet hoe slim hij of zij eigenlijk is, brengt het er vaak het best vanaf.

Meer informatie

Wie het niet erg vindt om als 'trager' te worden beschouwd, kan betere vragen stellen die vervolgens verhelderende antwoorden zullen opleveren. Dit is vooral nuttig tijdens onderhandelingen. 'Domme vragen' stellen levert immers meer informatie op die de tegenpartij anders wellicht niet had meegedeeld.

(nm) – Bron: Management.fortune.cnn.com 

10/05/2013

  • 10 mei 2013