Bart Becks richtte samen met Maurice Engelen SonicAngel op: "Als ik iets opstart, is het altijd met een partner"

Bart Becks
"Toen we de eerste single van Tom Dice uitbrachten, stonden we aan een Free Record Shop met een megafoon reclame te maken" (Bart Becks, ondernemer)

De rode draad in het leven van ondernemer Bart Becks: technologie en de impact dat die kan hebben op ons leven. Hij vertelt ...

"Ik wil altijd vernieuwing teweegbrengen. Me omringen met mensen die zich achter een idee kunnen scharen en samen dat idee realiseren: dat is iets dat me toch al vaak aardig is gelukt. Innovatie is iets dat mensen aantrekt. Het pioniersgevoel. Het is altijd weer van nul iets opbouwen. Daar moet je wel sterk voor zijn. In het begin word je steevast met scepsis geconfronteerd. Toen ik bij Skynet begon, vroegen mensen me: ‘Geloof jij in het internet?’. En toen ik bij SBS aan de slag ging, twijfelden velen openlijk dat er een toekomst was weggelegd voor digitale tv. Hetzelfde verhaal toen ik met Maurice Engelen het label SonicAngel oprichtte. ‘Wie investeert nu nog in muziek?’, kregen we te horen."

"De technologie en de impact dat die kan hebben op ons leven, is de rode draad in mijn carrière. Al van mijn dertiende was ik geboeid door de mogelijkheden van de technologie en wou ik projecten realiseren die een maatschappelijke draagkracht hadden. Met mijn vriend Ruben programmeerde ik in mijn tienerjaren demo’s en games."

Makkelijker in L.A.

"Ik woon nu de helft van de tijd in Los Angeles en het gekke is dat ik uitgerekend daar Ruben terug getroffen heb: hij woont er in dezelfde buurt. Onlangs vierden me samen nieuwjaar, met onze vrouwen. We zaten heel de avond ideeën te spuien; enkel om twaalf uur hielden we daar even mee op. Onze vrouwen begonnen te begrijpen waarom wij al van in onze jeugd zo in het ondernemerschap opgaan. Qua gedrevenheid zijn we nog geen spat veranderd. Die honger blijft."

"Als ik iets opstart, is het altijd met een partner. Zoals nu weer bij SonicAngel met Maurice. Onze achtergronden mogen dan heel verschillend zijn, we zijn allebei gebeten om het verschil te maken en werken ongelooflijk goed samen. Toen we de eerste single van Tom Dice uitbrachten, stonden we aan een Free Record Shop met een megafoon reclame te maken. Mensen vonden het verbazingwekkend dat we dat zelf deden, maar zo zijn we: we gaan er honderd procent voor."

"Het is moeilijker om vanuit België zoiets uit de grond te stampen dan vanuit L.A. Daar vinden ze het maar normaal dat je een goed idee wil uitvoeren. Hier heb je niet zo’n ondernemende cultuur. Elke keer dat ik met een propere lei aan een business begin, beschouwen ze dat hier als een stap terug. Het enterpreneurship zou net méér gestimuleerd moeten worden. Om die reden help ik zo graag jong talent vooruit. Omdat ik zelf zoveel kansen heb gekregen, wil ik er ook voor anderen creëren."

"Als je iets doet, moet je er het beste uit halen. Telkens als ik met iets nieuws kom, zijn de verwachtingen heel hoog gespannen, maar ik heb geen schrik om fouten te maken. Integendeel, als je innoveert, moet je fouten durven maken. Zo lang dat je uit die misstapen leert en van jezelf weet dat je alles hebt gedaan dat binnen je mogelijkheden lag, is er geen probleem."

(pvd) 

21/01/2011

  • 21 januari 2011