Banken werven nog altijd aan: leergierigheid en klantgerichtheid staan centraal

Zijn er nog toekomstperspectieven voor jongeren die een loopbaan willen uitbouwen in de banksector? De meeste (groot) banken sluiten immers meer en meer filialen, alleen al in 2017 verdwenen 203 kantoren. Toch zijn er, zoals de coöperatieve bank Crelan, die blijven inzetten op lokale kantoren. “Nieuwe medewerkers selecteren we op hun klantgerichte aanpak.”

15 november 2018

Delen

Joost De Zutter
“Als kantoorhouder moet je een helikopterview ontwikkelen om medewerkers op een positieve manier te managen.” (Joost De Zutter, zelfstandig kantoorhouder in Tielt)

Het stond in de sterren geschreven dat Joost De Zutter (56) een carrière zou uitbouwen in de bank- en verzekeringssector. “Mijn vader was kantoorhouder van Landbouwkrediet in Kanegem. Na het behalen van een licentie in de rechten nam ik zijn kantoor over. Later volgde een acquisitie van een kantoor in Tielt. Ik ben ondertussen bijna 30 jaar actief als zelfstandig agent met zowel bancaire als verzekeringszaken,” vertelt Joost De Zutter.

Competenties

Over welke competenties moet een kantoorhouder beschikken? Joost De Zutter: “In de eerste plaats moeten we de materie beheersen en een voldoende economische/financiële kennis hebben om correct advies te kunnen aanbieden. Voorts is empathie onontbeerlijk, niet alleen face-to-face maar ook in het e-mailverkeer.”

Daarnaast is organisatietalent een belangrijke meerwaarde. “Als kantoorhouder moet je een helikopterview ontwikkelen om medewerkers op een positieve manier te managen”, oppert De Zutter. “Omdat ik als zelfstandige opereer voel ik me zeer verwant met onze doelgroepen: kmo’s, zelfstandigen, vrije beroepen en landbouwers.”

Instroom medewerkers

Momenteel doet het Tieltse Crelan kantoor een beroep op acht medewerkers. Binnenkort wordt een negende personeelslid aangeworven, geen evidentie in een regio met een zeer lage graad van werkloosheid. Naar welke profielen is het kantoor op zoek? Joost De Zutter: “Wij nemen vrijwel altijd schoolverlaters in dienst. Vanzelfsprekend heb je met een economische achtergrond een streepje voor maar het is absoluut geen must. Eén van onze medewerkers heeft een diploma maatschappelijk werk, een ander personeelslid studeerde bedrijfsmanagement marketing. Voor mij draait alles om persoonlijkheid en attitude. Het is onmogelijk om van bij aanvang de volledige materie onder de knie te hebben, bereidheid tot bijscholing is een voorwaarde om te slagen.”

Digitalisering

Toenemende complexiteit zorgt ervoor dat de expertise van het kantoor opgesplitst wordt in verschillende teams: verzekeringen, kredieten, sparen en beleggen, onthaal en administratie. Hoe reageert een lokale bank op de verwachtingen van consumenten inzake digitale processen? “Volledige digitalisering is geen wondermiddel om in de behoeften van moderne klanten te voorzien. Wij staan voor een menselijke aanpak en maken nog altijd tijd voor persoonlijk advies. Nieuwe medewerkers selecteren we dan ook op hun klantgerichte aanpak,” besluit Joost De Zutter.

Kennis van de regio primeert

Crelan is een middelgrote bank die ontstond uit de fusie van Landbouwkrediet en Centea op 1 april 2013. De wortels van Crelan gaan echter terug tot 1937 met de oprichting van het Nationaal Instituut voor Landbouwkrediet, een staatsbank met als doel kredieten te verstrekken aan de land- en tuinbouwsector. “Wij beschikken over meer dan 600 kantoren gerund door zelfstandige ondernemers. We zijn vooral actief in dorpen en in middelgrote steden, maar ook in Brussel met een zevental kantoren. Dit jaar nog namen wij 22 agenten over van Record Bank,” vertelt Philippe Sintobin, directeur commercial business bij Crelan.

In zijn aanwervingspolitiek naar nieuwe medewerkers legt Crelan sterk de nadruk op de kennis van de regio. “Wij zijn een bank die heel erg gelooft in nabijheid, we willen dicht bij de klant staan. Wie bij ons komt werken moet vanzelfsprekend gemotiveerd en bekwaam zijn maar vooral ook weten wat er leeft in zijn regio en provincie”, vertelt Sintobin. “Medewerkers die verbonden zijn met het plaatselijke leven kunnen zich beter inleven in de noden van onze klanten. Hiermee willen wij ook het onderscheid maken met andere banken.”

(bv) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.